BİRYAY 11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı
Cevapları
Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiir (Sayfa 170-175)
DİKKAT:BU ŞİİRİN AYRINTILI İNCELEMESİ İÇİN TIKLAYINIZ
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiir (Sayfa 170-172)
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay-2013) Milli Edebiyat Döneminde Saf (Öz) Şiir (Sayfa 170-172)
SAYFA 171
Okuduğunuz şiirin ahenk öğelerini inceleyerek
tespitlerinizi aşağıya yazınız.
Ses tekrarları :-es: zengin uyak, 2. beyitte –am: tam uyak, 3. beyitte –erin: zengin uyak,
4. beyitte –ak: tam uyak….
Redif : 1. beyitte –idir bu, 2.
beyitte –lı, 3 beyitte –den 4. beyitte -ta
Ölçü :
Aruz ölçüsü
Uyak düzeni : aa bb cc dd… (mesnevi biçiminde)
Şiirdeki ahengin sizi nasıl etkilediğini
açıklayınız.
Yahya Kemal ve Ahmet Haşim’in şiir anlayışları
hakkında edindiğiniz bilgileri hatırlayınız. Yahya Kemal’in “Edebiyata Dair”
eserinden alınan aşağıdaki yazısını okuyunuz.
Şiir
kalpten geçen bir hadisenin lisan hâlinde tecelli edişidir; hissin birden bire
lisan oluşu ve lisan hâlinde kalışıdır. Düşündüklerimizi vezinle ve lisanla
ifade edişimiz şiir değildir. Bir mısraın şiir olup olmadığı gayet aşikârdır.
Deruni ahenk ile ifade edilmişse şiirdir. Fakat duyulmaksızın yalnız vezin ve
lisan mü- maresesiyle söylenen söz şiir olmaz.
Şiir
bir nağmedir. Lâkin Frenklerin kuğu nağmesi dedikleri çok nadir ve halis bir
cevherdir. Bu nağmeyi ifade etmek için vezin ve lisan ancak ve ancak bir
alettir.
Şiirde
nefes ve ses iki unsurdur. Mısranın ayakları yerden kopmazsa yahut en hafif bir
kulağı bir ses gibi doldurmazsa halis şiir değildir.
Benim
için mısra üzerinde günlerce, haftalarca durmak zarureti hasıl olmuştur. Bu
tarz uğraşış, bana gittikçe şiirin keşfedilmesi güç bir cevher olduğu duygusunu
verdi.
Yahya Kemal Beyatlı
Yahya Kemal’in şiirle ilgili görüşünü
yansıtan yazısından ve edindiğiniz bilgilerden hareketle “Kar Musikileri”
şiirinde ritmin nasıl sağlandığını belirleyip aşağıya yazınız.
Yahya Kemal’in Kar Musikileri şiirinde
ritim, ölçü, kafiye ve redifle sağlanmıştır. Ayrıca şiirde dizelerdeki ses
akışı, seçilen kelimeler şiirde ritmi sağlayan unsurlardır.
1. a. Okuduğunuz
şiirin birim değerlerini söyleyiniz. Bunun hangi şiir geleneğiyle ilgisi
olduğunu belirtiniz.
Şiirin nazım birimi beyittir. Bu da
Divan şiiri geleneğine ait bir unsurdur.
b. Şiirin birim
sayısını söyleyiniz.
Şiir altı beyitten oluşmuştur.
c. Şiirdeki
birimlerin arasında yapı yönünden nasıl bir bağlantı olduğunu tartışınız.
Ulaştığınız sonucu belirtiniz.
Şiirdeki
birimler arasında yapı yönünden bir bağlantı yok. Her beyit kendi arasında
uyaklıdır. Anlam bakımından beyitler arasında bağlantı var.
ç. Şiirde anlamın, her birimde ayrı
ayrı mı yoksa şiirin geneline yayılarak mı tamamlandığını tartışınız. Sonuçları
sıralayınız.
Şiirde anlam
bakımından beyitler arasında bağlantı vardır. Beyitler birbirinin devamı
özelliği gösteriyor.
• Yaptığınız
incelemeden yararlanarak şiirin yapı bakımından özelliklerini sıralayınız.
Şiir 6 birimden oluşmakta olup aruz ölçüsü kullanılmış, nazım birimi
beyittir. Her beyit kendi arasında kafiyelidir.
Okuduğunuz şiirde geçen söz sanatlarından tabloda belirtilenlerin nasıl
yapıldığını aşağıya kısaca yazınız. Bu söz sanatlarının şiire katkısını
belirtiniz.
Söz Sanatları
|
Nasıl Yapıldığı
|
|
Teşbih
|
Karın sesi besteye benzetilmiş, kar sesleri dualara
benzetilmiş.
|
|
Tenasüp
|
Karanlık,
uyku, gece
|
|
Telmih
|
Tanburi Cemil Bey
|
Bu söz sanatları şiir dilinin sağlanmasında anlatımın daha yoğun, etkili ve
imgeli olmasını sağlamaktadır.
2. Varşova’da,
karanlık bir gecede, karın ağır ağır süzülerek yere inişini (sesini) seyreden
şair hangi duygular içerisindedir? Bu duyguları hangi imgelerle dile
getirmiştir? Açıklayınız.
Yağan karın ahengi şairde derin bir
musiki duygusu uyandırıyor. Erganun (org) sesi duyuyor, fakat bu ses şairi
etkilemiyor. Kar sesinin ahengini Tanburi Cemil Bey’in bestelerine benzetiyor.
Kısaca, Varşova’da yağan kar, şaire İstanbul’u Türk musikisini
hatırlatıyor.
SAYFA 172
Aşağıda verilen kavram haritasından yararlanarak
“Kar Musikileri” adlı şiirin temasını söyleyiniz.
Şiirin teması, “maziye özlem”dir.
a. Okuduğunuz
şiirde geçen yabancı kelimeleri tespit ediniz. Bundan yola çıkarak şiirin dil
özelliklerini sıralayınız.
erganun (org), manastır (Hristiyan din adamlarının dünyayla
ilgilerini keserek yaşadıkları ibadethane), İslav (Rus,
Ukrayna, Slovenya, Leh, Sırp, Hırvat, Bulgar halklarının dillerindeki
yakınlıktan dolayı aldıkları ortak isim.)
b. Yahya
Kemal’in, duygularını dile getirmek için özenle seçtiği kelimelerden yararlanarak
onun şiir dilinin oluşmasında etkili olan dil zevki hakkındaki düşüncelerinizi
açıklayınız.
Şiirde sade bir dil kullanılmış. Ancak
sanatsal bir söyleyiş var. Yoğun bir anlatım görülüyor. Özenle seçtiği
sözcüklerle anlam derinliği sağlamış.
“Tanbûrî Cemil Bey”in kim olduğu
hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınıza aktarınız. Şairin duygu ve
düşüncelerini aktarırken neden “manastır, İslavların yaşadığı yerler ve Tanbûrî
Cemil Bey” den söz ettiğini belirtiniz.
Şair, bu şiir
Polonya’da bulunduğu sıralarda yazmıştır. İslav kelimesi Slav ırkından olanların
genel adıdır. Şair manastırları ve İslav kelimesini kullanarak Avrupa’yı,
gurbet elleri, bize yabancı olan yerleri anlatmış, Tanburi Cemil Bey’le
İstanbul özlemini, bizim musikimizi yansıtmak istemiştir.
a. Okuduğunuz
şiirde, birinci beyitten başlayarak karın yağışının nasıl tasvir edildiğini
açıklayınız.
Karın yağışı bin yıl sürecek bir besteye
benzetilmiş. Yağan kar, bir kuytu manastırda koro halinde yapılan dualar gibi
gamlıdır şaire göre. Sonra şair zihnen İstanbul’a gider, Tanburi Cemil Bey’i
duyar ruhunda. Şair, İstanbul’u, Tanburi Cemil Bey’i hatırladığı için mutludur
artık, kar sesleri şaire huzur vermektedir.
b. Daha önceden
sınıfa getirdiğiniz yabancı müzik parçalarını kasetten dinleyiniz. Bu
parçaların hangi duyguları yansıttığını belirtiniz. Yabancı müzik eserlerinde
anlatılan duyguları o dili bilmemenize rağmen nasıl algıladığınızı açıklayınız.
c. Yahya
Kemal’in “Kar Musikileri” şiirindeki ahengin sizi nasıl etkilediğini
açıklayınız.
Kar Musikileri şiirinde özlem duygusunu
derin ve ahenkli bir şekilde sanatlı bir ifadeyle dile getirmiştir şair.
4. Şiirde geçen aşağıdaki söz öbeklerini
inceleyiniz.
|
Yahya Kemal,
şiirlerinde kelimeleri özenle seçmiş, ahenk ve anlam bütünlüğü sağlamak
istemiştir. Bu şiirde de seçtiği kelimelerle ahenk ve anlam bütünlüğü
oluşturmuştur.
Yahya Kemal,
“Sade Türkçesiyle ve eski şiir geleneğinde kullanılan tamlamaların etkisiyle
zaman içinde olgunlaşmış bu söz öbeklerinden de yararlanmıştır.” diyebilir
miyiz? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Şair, bize
mal olmuş, çağrışım uyandıran ve anlam zenginliğine ve ahenge sahip kelimeleri
seçmeye özen göstermiştir. Seçtiği sözcükler, aynı zamanda Yahya Kemal’in eski
şiir geleneğini çok iyi özümsemiş, Türkçeyi iyi kullanan bir şair olduğunu
göstermektedir.
5. Şairin şiirde
çizdiği somut ve egzotik mekânı tasvir ediniz. Buradan hangi unsurları
kullanarak özlediği ortama (İstanbul’a, yurduna) geçtiğini ve bu sırada
yansıttığı duyguları açıklayınız.
Yer Varşova, gece vakti, kar yağıyor,
uzaktan bir org sesi duyuluyor. Şair, İstanbul’u hatırlıyor. Org sesinin
yabancılığına karşı iç dünyasında Tanburi Cemil Bey’in besteleri duyuluyor. Bize
uzak kültürün yaşandığı bu yabancı diyarda ne arıyorum. Bu ortamda İstanbul’da
olmak vardı şimdi. (şairin duygularını kurgulaştırıyoruz.)
6. Şairin,
şiirde dile getirdiği gerçekliği belirtiniz. Şair, bu gerçekliği nasıl bir
değişiklik yaparak okuyucuya sezdiriyor ve yorumlatıyor? Açıklayınız.
Gerçeklik karın yağışıdır. Karın
yağışından hareketle gurbette olmanın hüznünü, özlemi yansıtmış
a. “Kar Musikileri”nin, şekil yönünden eski şiirimizin hangi nazım şekline
benzediğini belirtiniz.
Divan şiirindeki mesneviye benzer.
b. Aşağıda belirtilen özellikler yönünden şiiri inceleyiniz. Uygun seçenekleri
işaretleyiniz.
X Duygu ve hayal dünyası hâkimdir.
X Şiirde, kelimelerin müzikalitesi
(sesi) ön plandadır.
X “Sanat, sanat içindir.”
anlayışı benimsenmiştir.
Bu incelemelerinizden yola çıkarak
şiirin ait olduğu geleneği belirtiniz.
Şiir SAF(ÖZ)ŞİİR
GELENEĞİNE UYGUN YAZILMIŞTIR.Biçim olarak Divan şiiri geleneğine yakındır.
7. Okuduğunuz
şiirin ait olduğu dönem ve toplum, etkilenilen edebî akımın etkisini de göz
önünde bulundurarak okuduğunuz metnin oluşumunu sağlayan zihniyeti belirtiniz.
Şiir Milli Edebiyat Döneminde
yazılmasına rağmen eski şiirin izlerini taşır. Aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
Sanat sanat içindir anlayışıyla yazılması, duygu ve hayale önem verilmesi,
ahengin önemi gibi unsurlar.
a. Edindiğiniz
bilgiler ve okuduğunuz şiirden hareketle Yahya Kemal Beyatlı’nın fikrî ve edebî
yönünü değerlendirip kısaca aşağıya yazınız.
►.Şairin fikirleri, yaşam tarzı, eğitimi “Kar
Musikileri” şiirine nasıl yansımıştır? Açıklayınız.
Şair,
şiirlerinde İstanbul sevgisini dile getirmiştir. Bu şiirde de bunu görüyoruz.
Musiki, düşünce ve hayal kavramları şair için önemli kavramlardır. Yahya Kemal
şiirde ritme önem vermiş, söyleyiş ile anlamın bütünlüğünü sağlamayı
amaçlamıştır. Müzikalite de şiirde ödün vermediği unsurlardır. Bu şiirde karın
yağışından hareketle özlem duygusunu ahenkli bir şekilde ifade etmiştir.
2 yorum
devamını yazsanıza
tsk
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4) Yorumunuza emoji eklemek için "Emoticon" butonuna tıklayın.
5)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.
EmoticonEmoticon