9.Sınıf
Edebiyat Kitabı Cevapları 2.Ünite:Manzume ve Şiir (Sayfa 80,81
8283-84-85-86-87-88)
2.Manzume
ve Şiir
HAZIRLIK
1. Yukarıdaki fotoğraflarda
neler görüyorsunuz? Anlatınız.
1.Resimlerden birinde örgü
ören köylü kadınlar diğerinde ise ormanlık bir yer ve küçük bir şelale var.
2. Sınıfınıza getirdiğiniz
manzume ve şiiri arkadaşlarınıza okuyunuz. Okuduğunuz metinlerin birbirinden ne
yönlerden farklı olduğunu belirleyiniz.
2. Manzumede olay örgüsü
vardır. Olay örgüsü, yer, zaman, mekandan oluşur. Şiirde olay örgüsü yoktur.
Manzume düz yazı çevrilebilir ama şiir çevrilemez.
3. Aşağıdaki metinleri
okuyunuz. Hangi metinde hikâyeye benzeyen bir anlatım vardır? Belirtiniz.
EVİM
Dedemden yadigâr olan bu evi
Kışın fırtınası, yazın alevi
Daha ben doğmadan ihtiyarlatmış.
Fikrim bir hülyaya bazen dalar da
Düşünür, derim ki: “Bu odalarda
Kim bilir kaç kişi oturmuş, yatmış.”
Şimdi bir ben varım, bir de annem var,
Benim ömrüm onun, onunki benim.
Zaten ondan başka dünyada nem var?
Senelerden beri, akşam oldu mu,
Donuk gözleriyle ıssız yolumu
Ondan başka yok ki bir bekleyenim.
Yusuf
Ziya ORTAÇ
DÖRTLEME
Gurur
Sevdiceğim, gerçeğimsin, yoğumsun, varımsın,
Hırçın denizimsin, köpüklü dalgalarımsın.
Bir esrik rüzgâr esiyor göz bebeklerinde
Dört mevsim boyuncasın, tekmil ilkbaharımsın.
Fevzi
HALICI
3. Evim şiirinin hikayeye benzeyen tarafları vardır.
İNCELEME
1. metin
NERGİS İLE YANKI
Nergis dünyaya geldiğinde
Su perisi olan anası
Ona baktı da uzun uzun
Ya bu dünya güzeli çocuk
Göze gelirse diye meraklandı,
Dar attı kendini falcının yanına,
“Oğlumun ömrü uzun mu falcı baba?”
Falcı mavi saçlı periye dedi ki,
“Evet, ama hiç görmezse kendini..”
Delikanlı Nergis on altısında,
Sevgilisiydi herkesin.
Ama hiçbiri bu talihsizlerin
Sokulamamıştı yanına,
Çünkü döndüğünü bilmiyordu dünya,
Büyümez gibi büyüyordu bervak otu,
Kunduz bilmeden acıkıyordu,
Görmeden bakıyordu geyik.
Güzelliðini bilmeyen güzellik,
Issızdı görkemi içinde,
Nergis büyüsü içinde donuk donuktu.
Hani öğle saati amfitrit
Sallanarak derin sularda
…………
2.
metin
DOĞUNUN SEVDALARI
sevda derinlerdedir, oysa Ferhat
üstünü kazmada dağın
kalbimin, yani o yağmur
ve acıdan ocağın
madenini, laciverdi ve mahmur
bir ağrıyla delmede
şirin
ve en asılmaz, en derin
bir şiirin yurt edindiği
billur bir köşke girmede
Leyla
ve mecnuncun, yani o çölden
ve ağıttan otağın
önünde, bir adak gibi
ölüme diz çöktürmede
Leyla
ve yakut, şafak ve irin
ile emzirdiği bir gözün
boynunu vurmada
şirin
sevda derinlerdedir, oysa Ferhat
üstünü kazmada dağın
1.Sınıfınızda iki gruba ayrılınız. Okuduğunuz birinci ve
ikinci metni aşağıdaki yönergelere göre inceleyiniz. İnceleme sonucunda grup
görüşlerini sözcünüz aracılığıyla tahtaya yazınız.
a. Metinlerin hangisinde anlatılanlar düz yazı olarak
anlatılabilir? Neden?
a. NERGİS İLE YANKI çevrilebilir. Olay örgüsü var ve
çevrildiğinde anlam bozulmaz.
b. Metinlerde ahenk unsurlarında olan akrostiş, aliterasyon,
asonans, kafiye, iç kafiye kullanılmış mıdır? Belirtiniz.
b. Her ikisinde de kullanılmıştır. Zaten manzume ile şiirin
ortak tarafları her ikisinde ahenk unsurları vardır. İkinci şiide kafiye daha
belirgindir.
c. Metinlerde ölçü kullanılmış mıdır? Belirtiniz.
c.Hayır, belirli bir
ölçü yoktur. Bu tür şiirlere Serbest nazım denir.
ç. Metinlerde yapı nasıl oluşturulmuştur?
ç. Dizelerle oluşturulmuş ve serbest yazılmıştır. Belirli
bir dize kümesi yoktur. Yani nazım birimi mısra
belli değil.
d. Metinlerin hangisinde anlam daha açık, hangisinde sezgi
ve imgeye dayandırılmıştır?
d. Nergis İle Yankı’da anlam daha açıktır. Olya dayalı bir
anlatım vardır, diğeri ise sezgiyeve
imgeye dayandırılmıştır.
e. Metinlerde kullanılan kavramlar nelerdir? Bu kavramlar
nerelerde, nasıl kullanılmıştır? Hangi metinde gerçek anlamlı kavramlara daha
çok yer verilmiştir?
e. NERGİS İLE YANKI şiirinde; kunduz, bervak otu, geyik,
nergis, peri, şahin, falcı , papağan, kurt… sözcükleri . DOĞUNUN SEVDALARI,
Ferhat, Leyla, Şirin, Mecnun, çöl, dağ, yağmur…
bu kavramalr
varlıkları belirtmek için
kullanılmıştır. NERGİS İLE YANKI şiirinde gerçek anlamlı kelimeler daha
fazladır.
f. Metinlerin hangisindeki gerçeklik yaşanan gerçekliğe daha
yakındır?
f. NERGİS İLE YANKI gerçekliğe yakın değildir.
Olağanüstülükler vardır. DOĞUNUN SEVDALARI gerçekliğe daha yakındır.
g. Metinlerin hangisinde dizeler şiir cümleleri olarak
düzenlenmiştir?
g. Doğunun Sevdalar’ında
şiir cümleleri olarak düzenlenmiştir.
ğ. Metinlerin hangisinde başlangıcı, gelişmesi ve sonucu
belli olan bir olay anlatılmıştır?
Ğ. NERGİS İLE YANKI şiiri giriş, gelişme ve sonuç
bölümlerinden oluşmuştur.
h. Metinlerin hangisi manzume (manzum hikâye), hangisi
şiirdir? Manzume ile şiir arasındaki farklar nelerdir?
h. NERGİS İLE YANKI manzume , DOĞUNUN SEVDALARI şiirdir.
Manzumede olay örgüsü var şiirde imge ve sanat vardır. Manzumede kelimeler
gerçek anlamlı , şiirde ise sanatlı ve mecazlıdır. Manzume düz yazıya
çevrilirse anlamını kaybetmez; şiir düz
yazıya çevrilemez.Çevrildiği vakit anlamı ve özelliği bozulur.
2. NERGİS İLE YANKI
adlı manzumenin olaylarını aşağıya yazınız.
2. Nergis dünyaya geldiğinde su perisi olan annesi onu
falcıya ömrünün uzun uzun olup olmayacağını öğrenmeye gider. Kendini görmezse
ömrü uzun olacak der falcı. Nergis büyür ve herkesi sevdiği biri olur.
Ormandayken bir ses duyar ve seslenir o
sese. Kimse yoktur sadece kendi sesi ona yankı yapmaktadır. Zamanlar o sese
aşık olur ve belli bir zaman sonra ormanın içindeki bir akarsuda kendini görür
ve bu güzelliği hayran kalıp dona kalır ve ondan bir çiçek haline gelir.
3. NERRGİS İLE YANKI
adlı manzumedeki olay, yaşanmış bir olay mıdır? Böyle bir olayın
insanlar arasında yaşanabilme ihtimali var mıdır? Manzumedeki olayı kimler yaşamıştır?
Bu olay nerede, ne zaman ve nasıl yaşanmıştır?
3. Yaşanmamıştır. Yaşanma ihtimali yoktur. Mitolojik bir
olaydır, kimsenin başından geçmemiştir.
Manzumedeki olay
Nergis İle Yankı arasında geçmiştir. Belli bir zaman ve mekan yoktur. Olay bir
ormanda geçmektedir.
4. Manzumede verilen olayın başlangıcı, gelişmesi ve sonunda
neler olduğunu anlatınız.
4. Başlangıcı nergisi doğumu, gelişme bölümü kendi sesini
duyup ona aşık olması , bitiş ise kendine akarsuda görüp donması ve çiçek
olması.
5. Manzumeden neler öğrendiniz? Manzume hangi efsaneden yola
çıkılarak oluşturulmuştur? Manzumeler öğretici yönü olan metinler midir?
“Doğunun Sevdaları” adlı şiirin niçin duygusal bir biçimde oluşturulduğunu
tartışınız. Tartışma sonucunda ulaştığınız sonucu tahtaya yazınız.
5.Metin Nergis Çiçeği efsanesinden yola çıkılarak
oluşturulmuştur. Öğreticidir. Doğunun Sevdaları şiiri ise duygusal bir
metindir. Öğreticilik yönü yoktur, amaç bir estetik zevk uyandırmak ve
çağrışımda bulunmaktır.
6. Lirik, epik, dramatik, satirik, pastoral vb. anlatımların
şiirlerin oluşmasındaki rolünü açıklayınız.
6. Lirik şiir duygusal, epik şiir yiğitçe, mertçe, dramatik
şiir karşılıklı konuşma şeklinde, satirik eleştirel, pastoral ise köy ve kır
yaşamını anlatır. Bu gösteriyor ki bunlar şiirin anlatımı belirleyen
özellikleridir.
7. Aşağıdaki şemayı inceleyiniz. Verilen bilgi hangi metne
uyuyorsa o metnin bölümüne “x” işareti koyunuz.
Özellikler
1. Metin
2.
metin
|
Duygusal
bir dil kullanılmış.
XXX
|
Coşku,
heyecan ve kahramanlığı anlatan bir dil kullanılmış. XXX
|
Hüzün ve
sevinci yansıtan bir dil kullanılmış. XXX XXX
|
Alaycı
bir dil kullanılmış.
|
Tabiattaki
varlıkların güzelliğini anlatan bir dil kullanılmış. XXX XXX
|
Mecaz ve
imgeye dayalı bir dil kullanılmış.
XXX
|
8. “Nergis ile Yankı” ve “Doğunun Sevdaları” adlı metinlerde
işlenen tema nedir? Bu tema, metinlerde hangi yönlerden ele alınmıştır?
8. (Aşk)Sevda teması işlenmiştir. Birisi olay örgüsü
yönünden ele alınmıştır, diğeri de yaşanmış sevda üzerinden ele alınmıştır.
9. “Nergis ile Yankı” ve “Doğunun Sevdaları” adlı metinlerin
hangisini okuduğunuzda gözünüzde bir olay, kişiler ve yer canlanıyor?
9. Nergis ile Yankı’da daha belirgin bir kişi, olay ve yer
canlanıyor.
10. Doğunun Sevdaları
adlı metin kişisel bir duyguyu ve şairde oluşturduğu çağrşımları dile
getiriyor. Nergis ile Yankı” da anlatma Doğunun Sevdaları adlı metinde ise
bireysel duygular ve çağrışımlar daha ön planda tutulmuştur.
11…….
Sayfa
86
12.Balıkçı adlı metinde halkın fakir olduğu, eve ekmek
getirecek bir iş güç bulunmadığı, insanların kazanç sağalmak için zor şartlerda
denize açıldıklarını öğreniyoruz. Milli Edebiyat şairleri sosyal temalrı
işlemişler, halkın duygu ve düşncelerini dile getirmeye çalışmışlardır. Bu
şiirde de bu özelliklere rastlıyoruz. . Bu şiirde hec ölçüsü kuralı
uygulanmamıştır.
13 .Şair ahnek oluşturabilmek için kafiye ve rediflere,
kafiye örgüsüne baş vurmuştur.
14. Balıkçı adlı manzumede sade halkın konuştuğu gündelik
dil kullanılmıştır. Bu tür bir kullanım şiirde sanat yapmaya engel değildir.
Çünkü sanat yapmak sade bir dil kullanmakala eş değer değildir.
15. Balıkçı adlı
manzumede yapıyı oluşturan unsurlar; olay, kişi, zaman ve mekan unsurlarıdır.
Yardımcı unsurlar kafiye redif, ölçü, nazım birimi gibi unsurlardır.
16.Balıkçı adlı metine duygu ve düşünceler merhamet, sevgi
ve acıma duygusu etrafında bütünleşmiştir.
17. meleğim, buyun eğmek, ekmek getirmek,yüreği
acımak,derdini uyutmak, yorgun gönül ifadeleri gerçek anlamalrının dışında
kullanılmıştır. Hayır, engellememiştir. Çünkü mecazlı anlatım manzumenin
sezdirme yönünü artırmıştır.
18. Babası merhamet ve sevgi duygularıyla dolu. Çocuk ise
sevgi ve acıma duyguları ile dolu. Duygusal bir ses tonu olmalı. Çünkü burada
acı ve hüzün verici bir olay var.
19. Servet-i Fünun serbest müstezat şiir geleneğine daha yakın bir çünkü serbest
nazım geleneği bize Servet-i funun edebiyatı ile gelmiştir.
20. manzumede fakir
bir balıkçı ile oğlunun yaşam mücadelesi var. Acıma ve sevgi duyguları sezdirme
yoluyla verilmeye çalışılmış.
ANLAMA
-YORUMLAMA 88 .sayfa
1. Okuduğunuz metinlerin hangisinde betimleme ve tahlillere
yer verilmiştir?
1. Nergis Çiçeği ile Yankı’da verilmiştir.
2. “Nergis ile Yankı” adlı metinde adı geçen Nergis ile
“Doğunun Sevdaları” adlı metinde adları geçen Ferhâd, Şirin, Leyla, Mecnun
kimlerdir? Bu kişilerin edebî metinlere konu olmalarının nedeni ne olabilir?
2. Teması sevda olduğu için bu sayılan kişiler eski zaman
insanlarının anlattığı aşk hikayelerinin kahramanlarıdır. Aşk şiirinde
verilebilecek en güzel imgelerden birini oluşturduğu için verilmiştir.
3. İncelediğiniz metinlerin hangisini beğendiniz? Bu
metinlerde aşk duygusunun işlenişi hangi yönleriyle ele alınmıştır? Siz aynı
konuda bir manzume ya da şiir yazsaydınız hangi temayı, niçin kullanırdınız?
3. Size kalmış cevabı…
4. Şiir ve hikâye türünün yanı sıra manzume gibi bir türün
oluşturulmasının nedeni ne olabilir?
4. Şeklen şiirin ahenk unsurlarını bulundurması ama içerik olarak da bir hikaye gibi olay örgüsü
etrafında şekillenmesidir.
5. Metinlerde kullanılan zaman kiplerini inceleyiniz.
Metinlerde niçin bu kiplerin tercih edildiğini açıklayınız.
5. Anlatılanlar geçmiş zaman hikayeleri olduğu için mişli
geçmiş zaman kullanılmıştır.
6. Balıkçı ve Mustafa Kemal’in kağnısı adlı metinde geçen
olayalr günümüzde de yaşaanbili mi? Sosyal ve teknolojik gelişmeler bu tür
sorunları ortadan kaldırabilir mi?
6. Hayır, bu tür olaylar artık yaşanmıyor. Çünkü,Teknolojik
gelişmeler bu tür sorunları ortadan kaldırabilir. Bu gün artık kağnı yok. Onun
yerine daha modern araçlar var.
7……
8…..
1 yorum var
teşekkürler
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4) Yorumunuza emoji eklemek için "Emoticon" butonuna tıklayın.
5)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.
EmoticonEmoticon