11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Sorumluluk Sınavı Soruları (2020- Sadece 1. Dönem Konuları)
Sevgili takipçilerimiz,
Bildiğiniz üzre sorumluluk sınavları eylül ayında yapılacak. Tam sınav tarihinizi okul idarenizden, okulunuzun internet sitesi veya sosyal medya hesaplarından öğrenebilirsiniz...
2019-2020 eğitim ve öğretim yılında sorumlu geçilen derslerini kapsayacak şekilde yapılacak sorumluluk sınavlarına 9, 10, 11 ve 12'inci sınıf öğrencileri ile hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrenciler katılabilecek.
Sorumluluk sınavlarında öğrenciler, sınavlarda, 2019-2020 eğitim ve öğretim yılının derslerinden birinci döneme ait konu ve kazanımlardan sorumlu olacak.
Biz de bu yazımızda sadece 11. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. dönem üniteleri olan giriş, hikaye, şiir, makale, sohbet-fıkra üniteleriyle dilbilgisi konuları olan cümlenin ögeleri, yazım kuralları ve noktalama işaretlerini kapsayan konulardan oluşan ÖRNEK bir sorumluluk sınavı hazırladık. Ayrıntılı cevap anahtarını da hazırlamayı ihmal etmedik tabii ki...
Bu süreçte Youtube kanalımıza ve bloğumuza sizlerden çok sayıda yeni sınav örnekleri talep eden iletiler aldık... Sadece 1. dönem konularını kapsayan yepyeni ve kaliteli sınav örneklerini de hazırlıyoruz... Yepyeni sorular için takipte kalın lütfen...
Sevgili takipçilerimiz,
Bildiğiniz üzre sorumluluk sınavları eylül ayında yapılacak. Tam sınav tarihinizi okul idarenizden, okulunuzun internet sitesi veya sosyal medya hesaplarından öğrenebilirsiniz...
2019-2020 eğitim ve öğretim yılında sorumlu geçilen derslerini kapsayacak şekilde yapılacak sorumluluk sınavlarına 9, 10, 11 ve 12'inci sınıf öğrencileri ile hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrenciler katılabilecek.
Sorumluluk sınavlarında öğrenciler, sınavlarda, 2019-2020 eğitim ve öğretim yılının derslerinden birinci döneme ait konu ve kazanımlardan sorumlu olacak.
Biz de bu yazımızda sadece 11. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 1. dönem üniteleri olan giriş, hikaye, şiir, makale, sohbet-fıkra üniteleriyle dilbilgisi konuları olan cümlenin ögeleri, yazım kuralları ve noktalama işaretlerini kapsayan konulardan oluşan ÖRNEK bir sorumluluk sınavı hazırladık. Ayrıntılı cevap anahtarını da hazırlamayı ihmal etmedik tabii ki...
Bu süreçte Youtube kanalımıza ve bloğumuza sizlerden çok sayıda yeni sınav örnekleri talep eden iletiler aldık... Sadece 1. dönem konularını kapsayan yepyeni ve kaliteli sınav örneklerini de hazırlıyoruz... Yepyeni sorular için takipte kalın lütfen...
(EYLÜL-2020)
Tamir atölyelerinden birinde çıraklık ettiğini sanarak, sordum:
— Ne iş görüyorsun?
— Torna, tesviye…
— Ha?
Katıla katıla güldü:
— Kim duysa şaşıyor. Bu eylülde on ikiyi bitiriyorum hâlbuki…
— Yani, torna tesviyeye ait her işi yapabilir misin?
— Ne var yapamayacak? Babamın atölyesi vardı eskiden. Sabahları okula giderdim, öğleden sonra da atölyeye.
— Kaça kadar okudun?
— İlkin dördüne kadar.
— Sonra?
—Sonra annem öldü. İki kardeşimle ortada kaldık. Babam da kötü bir kadının peşine takılınca…
— Okulu bıraktın. Sever miydin okulu?
İçini çekti:
— Hem de nasıl!
Dereden, tepeden uzun uzun konuştuk. Bu arada her gün, sabahın beşinde çalar saatin sesiyle uyandığını, gaz ocağına çaydanlığı oturttuğunu, bulaşıkları yıkadığını, çarşıdan ekmek peynir aldığını, altıya doğru kardeşlerinin karnını doyurup altı buçukta omuz omuza işçi kalabalığıyla vapura binip yedide köprüye geldiğini, yediyi çeyrek geçe de atölyede iş başı yaptığını öğrendim.(
(Orhan Kemal)
1. Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız. (10 Puan)
Konusu-Teması
| |
Dil ve Anlatım Özellikleri
| |
Anlatıcı ve bakış açısı
| |
Anlatım teknikleri
| |
Metin hangi hikâye anlayışını yansıtıyor?
|
2. Tabloda verilen 1940-1960 arası Cumhuriyet Dönemi hikâye anlayışlarının üç özelliğini ve iki temsilcisini yazınız. (10 Puan)
Modernist Hikâyelerin Özellikleri
|
Toplumcu-Gerçekçi Hikâyelerin Özellikleri
|
Temsilcileri:
|
Temsilcileri:
|
3. Aşağıda boş bırakılan yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız. (10 Puan)
a. ……………………………….. hikayelerde dil ve anlatımda geleneksel tekniklerin dışına çıkılır, anlatıcı birey bilinciyle kendi “ben”ini öne çıkarır.
b. Romantizme tepki olarak doğan ……………………….. akımında gerçekçi gözleme büyük önem verilir.
c. Türk edebiyatına Fransız edebiyatından geçen…………………………….. şiirde bir cümlenin bir dize, beyit ya da bentte tamamlanmayarak sonraki dize, beyit veya bentlere taşmasıdır.
d. Fecriati Edebiyatı, slogan olarak ………………………………………… sözünü benimsedi.
e. Yaşar Kemal, Orhan Kemal ve Kemal Tahir ............................................ anlayışı benimseyen eserler verdi.
f. “…………………………………..” bölümü makalenin sonunda, yararlanılan kaynakların liste hâlinde gösterildiği bölümdür
h. Recaizade Mahmut Ekrem, Abdulhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai ………………………………………………….Dönem sanatçılarındandır.
ı. Fıkra yazılarında yazar ......................................... konularla ilgili görüşlerini yalın ve yoğun bir anlatımla ele alır.
i. Türk edebiyatında ………………………………… eğilimi Ahmet Haşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” adlı makalesiyle başlar
j. Milli Edebiyat Akımı 1911 yılında Selanik’te çıkarılan …………………………………….. dergisiyle başlamıştır.
Ben bir Türk’üm; dinim, cinsim uludur;
Sinem, özüm ateş ile doludur.
İnsan olan vatanının kuludur.
Türk evladı evde durmaz giderim.
(M. Emin Yurdakul)
4. Şiirle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Nazım birimi ve biçimi:
b) Ölçüsü:
c) Teması:
d) Kafiye ve redifleri:
e) Dönemi / şiir anlayışı:
5. Tanzimat I. Dönem şiiriyle Servetifünun şiirini tablodaki ölçütlere göre karşılaştırınız. (10 Puan)
TANZİMAT I. DÖNEM ŞİİRİ
|
SERVETİFÜNUN ŞİİRİ
| |
Tema-Konu
| ||
Nazım Biçimleri
| ||
Sanat Anlayışı
| ||
Ölçü
| ||
Dil ve Üslup:
|
6. Aşağıda temel ilke ve nitelikleri verilen edebi akımları karşılarına yazınız.
Temel İlkesi:
|
Edebi Akım
|
Türk edebiyatından bir temsilcisi
|
a) İnsanın duygu ve tecrübesini önemseme, yerli ve millî olma
| ||
b) Duygu ve hayaller yerine insan ve toplum gerçekleri; betimlemeye önem verme, tarafsızlık
| ||
c) Anlamda kapalı olma; musikî /ahenge önem verme
| ||
d) Şiirde gerçekçilik sanatı, güzellik işlevi ile sınırlama:
| ||
e) Akıl ve sağduyunun rehberliği; eski Yunan ve Latin’e dönme
|
ESER
|
SANATÇISI
|
Şermin
| |
Kendi Gök Kubbemiz
| |
Otlakçı
| |
Eşref Saat
| |
Ekmek Kavgası
| |
Safahat
| |
Değirmen
| |
Son Kuşlar
| |
Piyale
| |
Türk Sazı
|
8. Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız. (10 Puan)
a) Şairleri haykırmayan bir millet sevenleri toprak olmuş öksüz çocuk gibidir.
b) Şimdilerde blokların yükseldiği bu yerde eskiden menekşeler açardı.
c) Ellerim takılırken rüzgârların saçına asıldı arabamız bir dağın yamacına.
9. Aşağıdaki ayraç içindeki yerlere uygun noktalama işaretlerini yazınız. (10 Puan)
Aruzu, Divan edebiyatı geleneğinden sonra sade bir dille yazılan şiirlerde en etkili kullanan üç şair vardır ( ) Mehmet Akif ( ) Yahya Kemal ( ) Tevfik Fikret ( ) Akif’in diğer bir özelliği de şiir dilini nesir diline yaklaştıran iki büyük şairden biri olmasıdır. ( ) Sanat için sanat düsturu ölmüştür ( ) Cemiyete ( ) hayata yaramayan sanat yerin dibine batsın. ( ) diyen Mehmet Âkif ( ) edebiyat ve şiirde sosyal faydayı ön planda tutar ( )
10. Aşağıdaki parçada yazım yanlışlarını bularak bunların doğru yazılışlarını yazınız. (10 puan)
"Amcamın Teğmen olan küçük oğlu Ali’de bayram için Karabük’den gelmişti. Ev ahalisinden hiç biri annesi kadar sevinmedi. Annesi Selanik’li bir göçmen kadındı. Severdim onu. Akşam üstü Kemal Amcamlara gidip onu gördüm ben de."
www.edebiyatfatihi.net hazırladı
CEVAP ANAHTARI
Konusu-Teması
|
Konu: Çalışmak zorunda olan bir çocuğu tamir atölyesinde çırak olarak çalışması. (1 puan)
Teması: Geçim sıkıntısı, yoksulluk (1 puan)
|
Dil ve Anlatım Özellikleri
|
Sade ve yalın bir dil kullanılmıştır. (2 puan)
|
Anlatıcı ve bakış açısı
|
1. Kişili anlatıcı (kahraman), kahraman anlatıcının bakış açısı (1+1 Puan)
|
Anlatım teknikleri
|
Diyalog, geriye dönüş teknikleri (1+1 puan)
|
Metin hangi hikâye anlayışını yansıtıyor?
|
Toplumcu-gerçekçi hikâye anlayışı (2 puan)
|
Modernist Hikâyelerin Özellikleri (1+1+1 Puan)
|
Toplumcu-Gerçekçi Hikâyelerin Özellikleri (1+1+1 Puan)
|
Yalnızlık, toplumdan kaçış, geleneksel değerlere başkaldırı
gibi konular işlenir.
|
"Sanat toplum içindir." anlayışıyla eser verilmiştir.
|
Dil ve anlatımda geleneksel tekniklerin dışında arayışlara
gidilir.
|
Eserlerde, realizm ve natüralizm akımlarının etkisi görülür.
|
Sözcüklerin çağrışım gücünden yararlanarak şiirsel bir dil
kullanır.
|
Yapıtlar konuşma diliyle yazılmıştır, dil sadedir.
|
Temsilcileri:
|
Temsilcileri:
|
Bilge Karasu, Yusuf Atılgan (1+1 Puan)
|
Orhan Kemal, Sabahattin Ali… (1+1 Puan)
|
a. Modernist hikayelerde dil ve anlatımda geleneksel tekniklerin dışına çıkılır, anlatıcı birey bilinciyle kendi “ben”ini öne çıkarır.
b. Romantizme tepki olarak doğan realizm akımında gerçekçi gözleme büyük önem verilir.
c. Türk edebiyatına Fransız edebiyatından geçen anjanbuman şiirde bir cümlenin bir dize, beyit ya da bentte tamamlanmayarak sonraki dize, beyit veya bentlere taşmasıdır.
d. Fecriati Edebiyatı, slogan olarak “Sanat şahsi ve muhteremdir.” sözünü benimsedi.
e. Yaşar Kemal, Orhan Kemal ve Kemal Tahir toplumcu-gerçekçi anlayışı benimseyen eserler verdi.
f. Kaynakça bölümü makalenin sonunda, yararlanılan kaynakların liste hâlinde gösterildiği bölümdür
h. Recaizade Mahmut Ekrem, Abdulhak Hamit Tarhan, Sami Paşazade Sezai Tanzimat II. Dönem sanatçılarındandır.
I. Fıkra yazılarında yazar güncel konularla ilgili görüşlerini yalın ve yoğun bir anlatımla ele alır.
i. Türk edebiyatında saf (öz) şiir eğilimi Ahmet Haşim’in “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” adlı makalesiyle başlar
j. Milli Edebiyat Akımı 1911 yılında Selanik’te çıkarılan Genç Kalemler dergisiyle başlamıştır.
Ben bir Türk’üm; dinim, cinsim uludur;
Sinem, özüm ateş ile doludur.
İnsan olan vatanının kuludur.
Türk evladı evde durmaz giderim.
(M. Emin Yurdakul)
4. Şiirle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Nazım birimi ve biçimi: dörtlük, koşma (1+1 puan)
b) Ölçüsü: 11’li hece ölçüsü (2 puan)
c) Teması: Vatan, mücadele (2 puan)
d) Kafiye ve redifleri: -dur: redif; “lu” tam kafiye (1+1 puan)
e) Dönemi- Şiir Anlayışı: Milli Edebiyat Dönemi / Sade Dil ve Heceyle Yazılan Şiir Anlayışı (1+1 Puan)
TANZİMAT I. DÖNEM ŞİİRİ
|
SERVETİFÜNUN ŞİİRİ
| |
Tema-Konu
|
Hak, hukuk, eşitlik, adalet, hürriyet vb. toplumsal temalar…
|
Aşk, ölüm, tabiat, karamsarlık, umutsuzluk gibi bireysel temalar işlenmiştir.
|
Nazım Biçimleri
|
Kaside, murabba, terkib-i bend gibi divan edebiyatı nazım biçimleri kullanılmıştır.
|
Divan ed. nazım biçimleri terk edilmiştir. Serbest müstezadın yanında sone, terzerima, triyole gibi Batı edb. nazım biçimleri kullanılmıştır.
|
Sanat Anlayışı
|
“Sanat, toplum içindir.” anlayışı
|
“Sanat, sanat içindir.” anlayışı
|
Ölçü
|
Aruz ölçüsü (hece, birkaç dışında kullanılmadı)
| |
Dil ve Üslup:
|
Dilde sadeleşme fikri amaçlansa da bunda tam başarılı olunamamıştır.
|
Ağır, süslü, sanatlı, imgeli bir dil...
|
6. Aşağıda temel ilke ve nitelikleri verilen edebi akımları karşılarına yazınız. ( Her biri 1 puandır.)
Temel İlkesi:
|
Edebi Akım
|
Türk edebiyatından bir temsilcisi
|
a) İnsanın duygu ve tecrübesini önemseme, yerli ve millî olma
|
Romantizm
|
Namık Kemal
|
b) Duygu ve hayaller yerine insan ve toplum gerçekleri; betimlemeye önem verme, tarafsızlık
|
Realizm
|
Reşat Nuri Güntekin
|
c) Anlamda kapalı olma; musikî /ahenge önem verme
|
Sembolizm
|
Ahmet Haşim
|
d) Şiirde gerçekçilik sanatı, güzellik işlevi ile sınırlama:
|
Parnasizm
|
Yahya Kemal Beyatlı
|
e) Akıl ve sağduyunun rehberliği; eski Yunan ve Latin’e dönme
|
Klasisizm
|
Şinasi
|
ESER
|
SANATÇISI
|
Şermin
|
Tevfik Fikret
|
Kendi Gök Kubbemiz
|
Yahya Kemal Beyatlı
|
Otlakçı
|
Memduh Şevket Esendal
|
Eşref Saat
|
Şevket Rado
|
Ekmek Kavgası
|
Orhan Kemal
|
Safahat
|
Mehmet Akif Ersoy
|
Değirmen
|
Sabahattin Ali
|
Son Kuşlar
|
Sait Faik Abasıyanık
|
Piyale
|
Ahmet Haşim
|
Türk Sazı
|
Mehmet Emin Yurdakul
|
8. Aşağıdaki cümleleri ögelerine ayırınız. (Her bir öge 1 puandır)
a) Şairleri haykırmayan bir millet / sevenleri toprak olmuş öksüz çocuk gibidir.
ÖZNE YÜKLEM
b) Şimdilerde blokların yükseldiği bu yerde / eskiden / menekşeler / açardı.
D.T ZT. Ö. Y.
c) Kar taneleri / ne güzel / anlatıyor / birbirine zarar vermeden de yol almanın mümkün olduğunu./
ÖZNE ZT. YÜKLEM BELİRTİLİ NESNE
9. Aruzu, Divan edebiyatı geleneğinden sonra sade bir dille yazılan şiirlerde en etkili kullanan üç şair vardır (:) Mehmet Akif (,) Yahya Kemal (,) Tevfik Fikret (.) Akif’in diğer bir özelliği de şiir dilini nesir diline yaklaştıran iki büyük şairden biri olmasıdır. (“) Sanat için sanat düsturu ölmüştür (.) Cemiyete (,) hayata yaramayan sanat yerin dibine batsın. (“) diyen Mehmet Âkif (,) edebiyat ve şiirde sosyal faydayı ön planda tutar (.)
10. "Amcamın teğmen olan küçük oğlu Ali de bayram için Karabük’ten gelmişti. Ev ahalisinden hiçbiri annesi kadar sevinmedi. Annesi Selanikli bir göçmen kadındı. Severdim onu. Akşamüstü Kemal amcamlara gidip onu gördüm ben de."
bunlar çıkarsa bu senede kaldık yarın sınav var kara kara bakıyorum sayfaya.
YanıtlayınSilzor sormazlar test olucak geçmemiz için kolay yapıyorlar
Sil+1
SilAbartmasınlar sorumluluk sınavı be
Silne yaptın bunlardan mı çıktı ?
YanıtlayınSilhadi bismillah yarın göreceğiz
YanıtlayınSilne sordular size çıktımı bunlardan
SilHadi bakalım yarın göreceğiz
YanıtlayınSilPDF olarak nasıl indiricez ?
YanıtlayınSilbaşkan bizimde yarın var bakalım nasıl geçicek
YanıtlayınSilSınav soruları nelerdi
Silbunlardanmı çıktı
YanıtlayınSilarkadaşlar benim sınav yarın bu sitede 4 tane sınav var hangisine çalışacaz
YanıtlayınSilhepsine caliş göz gezdi
YanıtlayınSilhiçbiri çıkmadı teşekkürler kaldım.
YanıtlayınSilNeler çikti
SilNeler cikti
SilHmm cidden edebiyattan anlamiyorum umarım 50 üstü alırım
YanıtlayınSilevet ben tekrar kaldım... keşke buraya göz atsaydım %89 aynı ve benzer sorulardı :(
YanıtlayınSilYorum Gönderme
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.