Edebiyatımızın en verimli şairlerinden olan Fazıl Hüsnü Dağlarca 1941'de yayımladığı "Çocuk ve Allah" isimli şiir kitabında merkezine "çocuk" öznesini koyduğu şiirlerinde çok sıcak ve samimi bir üslupla kendi iç dünyasıyla çocuk dünyasını örtüştürür. Bu yazımızda söyleyicinin bir çocuğa umut dolu seslenişini içerdiği "Rahatlık" adlı şiirini ele alacağız.
İnceleme: edebiyatfatihi.net
Rahatlık Şiirinin İncelemesi
YAPI:
Şiir "umut" teması etrafınfa ses ve anlam kaynaşmasıyla birleştirilen dört dörtlükten oluşmuştur.
Nazım şekli: Serbest nazım
Teması: Geleceğe duyulan umut
Ahenk Unsurları:
Ölçüsü: Şiir serbest tarzda yazılmıştır.
Kafiye ve Redifleri:
İlk dörtlükte : masallarda-dallarda → "larda" redif, "al" tam kafiye
İkinci dörtlükte: "dibe gidecek-mektebe gidecek" → "-e gidecek" redif; "b" yarım kafiye
Üçüncü dörtlükte: "yere-askerlere" → "-e" redif; "er" tam kafiye
Dördüncü Dörtlükte: "denizlerden-veren" → "en" tam kafiye
Ayrıca "sen büyüdüğün vakit çocuğum" dizelerinin her birimde tekrarı ahenge katkı sağlamıştır.
Şiir Dili ve Edebi Sanatlar:
Serbest nazmın imkanlarından yararlanılan bu şiirde şair sade ve yalın bir dil kullanmıştır.
Edebi Sanatlar:
Şiirin bütününde teşbih sanatı kullanılmıştır.
"Dallarda açan çiçekler gibi"
"Havuzlarda kaybolan uykular gibi"
"Toprağı nurlandıran mavi gölgeler gibi"
"Denizlerden geçen meltemler gibi"
www.edebiyatfatihi.net
Şair Hakkında:www.edebiyatfatihi.net
Fazıl Hüsnü Dağlarca
Edebi Kişiliği:
DAĞLARCA ESERLERİNİN ÖZÜ ,SAYISI VE HACİMLERİ BAKIMINDAN TANZİMAT'TAN BU YANA ŞİİRİMİZİN EN VERİMLİ SANATÇILARINDANDIR...
İlk şiirlerinde Necip Fazıl Kısakürek'in etkisinde kalmış kendi şiir çizgisine yönelişi "Çocuk ve Allah" ,"Daha" kitaplarıyla başlamıştır.İç ve dış gerçeklere bakarak bilinçaltına yönelerek şiirimize yeni ürperişler getirmiştir.
Şiiri devamlı bir yenilenme içindedir.
Kurallı biçimlerden kuralsız biçimlere ,anlamsız özlerden en yalın anlamalara varan şiir türlerini bir bir dener.
Bireysel tutkularla toplumsal gerçekleri bol mecazlar, hayaller ve imgelerle ortaya koyar.
Şiirleri genellikle epik-lirik-didaktik ve toplumsal gerçeklik çerçevesindedir.
Ona göre sanat ; hem bir saat gibi içinde bulunduğumuz zamanı hem de bir pusula gibi gidilmesi gerek yönü işaret etmelidir.
Günlük konuşmaların yanında arı dile, hayali kamçılayan çağrışımlara, şiirin güzelliğini yansıtan kompozisyonlara geniş yer verir.
Çocuk ve Allah temaları üzerine halka halka genişleyen bir bütünlük görüşünün hakim olduğu ikinci kitabından itibaren şiiire yeni olanaklar kazandırmıştır.
Şiiri "sezgi" ve "us" olmak üzere iki dönemde incelenebilir.
Sezgi döneminde kendine has bir şiir dili ve biçemi(üslubu) yaratmaya çalışmıştır.
"Us" dönemi ise güçlü bir Türkçe tutkusuyla dikkat çeker.
Bu dönemde dilin sadeleştirmesi çabalarına katılmış, evrensel temalara ağırlık vermiştir.
1970 sonrasında yoğunlukla çocuk şiirleri yazmış hem Türkiye'de hem de uluslararası düzeyde birçok ödül kazanmıştır.
Yorum Gönderme
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.