Nova Basın Yayınları 10. Sınıf Türk Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları
Sayfa 131
1. a) Okuduğunuz şiirin ahenk ögelerini belirleyiniz. Tespitlerinizi aşağıya yazınız.
Asonans : ..........................................................................................................................
Aliterasyon : ..........................................................................................................................
Kelime tekrarı : ..........................................................................................................................
Uyak : ..........................................................................................................................
Ölçü : ..........................................................................................................................
b) Ahenk ögelerinin, konuşma dilindeki vurgu ve tonlamayla, şiirin ses ve söyleyiş özelliğiyle
ilişkisini açıklayınız.
2. a) Şiirin ses ve anlam kaynaşmasından oluşan birimlerini ve özelliklerini söyleyiniz. Şiirdeki
her bir birimin anlam yönünden kendi içinde bir bütünlüğü olup olmadığını belirtiniz.
1)a)Şiirin ahenk öğeleri:
Redif
|
Uyak
| |
1.kısım
|
“olduğum”
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
|
An zengin uyak
|
2.kısım
|
“olduğun bilmez misin?
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
|
“ak” zengin uyak
|
3.kısım
|
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
|
“â” tam uyak
|
4.kısım
|
“una”
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
|
“ûr” zengin uyak
|
5.kısım
|
“olsun Nedim”
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
|
“âr” zengin uyak
|
Kelime tekrarı
|
Iyddır çık naz ile seyrana kurban olduğum
| |
Asonans
|
1.bent:a,e,u
2.bent:a,e,i
3.bent:a,e,i
4.bent:a,e,u
5.bent:a,e,i
| |
Aliterasyon
|
1.bent:m,l,r
2.bent:m,l,s,n
3.bent:g,d,l
4.bent:s,l,r
5.bent:l,s,n
| |
Ölçü
Uyak:
|
Aruz ölçüsü ( fâilâtün / fâilâtün /fâilâtün/ fâilün )
Uyak düzeni “aAaA, bbbA, cccA, dddA, eeeA” şeklindedir.
|
b) Ahenk ögelerinin, konuşma dilindeki vurgu ve tonlamayla, şiirin ses ve söyleyiş özelliğiyle ilişkisini açıklayınız.
Normal bir konuşma dilindeki vurgu ve tonlama hayatın normal akışı içinde olurken şiirin içindeki tonlama aynı şekilde olmaz ve aynı değerlendirilmez. Şiirde, “nasıl olur da daha etkileyici tonlamayla okurum” düşüncesi şiir anlamlandırılır. Günümüzde topluma hitaben yapılacak konuşmalarda da şiirde olduğu gibi vurgu ve tonlama önemlidir. Siyasilerin yaptığı konuşmalarda bunu görmek mümkündür.
2. a) Şiirin ses ve anlam kaynaşmasından oluşan birimlerini ve özelliklerini söyleyiniz. Şiirdeki her bir birimin anlam yönünden kendi içinde bir bütünlüğü olup olmadığını belirtiniz.
Şiirin ses ve anlam kaynaşmasından oluşan birimleri, dört dizeden oluşmuş bentlerdir. Şiirdeki her bir birim anlam yönünden kendi içinde bir bütünlük oluşturmuştur.
3)a)Şiirin yapı özellikleri:
Nazım birimi: bent
Nazım şeklinin nasıl oluştuğu: Her bent, iki beytin birleşmesiyle oluşmuştur.
Nazım şeklinin adı: Şarkı
b)Divan şiiri geleneği
diğer tüm sayfalar için tıklayınız.
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4) Yorumunuza emoji eklemek için "Emoticon" butonuna tıklayın.
5)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.
EmoticonEmoticon