Sayfa 97
Okuduğunuz metnin olay
örgüsünü olayların oluş sırasına göre belirleyiniz. Tespitlerinizi aşağıdaki
şemaya örnekteki gibi yazınız.
—>
|
Gûzende cadı,
Kayser'in yardım istemesi üzerine askerlerini toplayıp onunyanına gelir.
|
|||
Kuzende Cazu
koynundan çıkardığı taşa efsun okuyup Seyyid’e atar.
|
||||
—>
|
Seyyid Kuzande
cazunun attığı okla ateş içinde kalır. Ateş içinden ejderhalar çıkar.
|
|||
Seyyid peygamber
duasını okur ve Aşkar’a biner…..
|
||||
—>
|
Kayser kaçar ancak
yakalanıp seyyidin huzuruna getirilir.
|
|||
Seyyid Kayserden
Müslüman olmasını ister.
|
||||
—>
|
Kayser seyyidin
Müslüman ol çağrısına karşı öneride bulunur.
|
|||
Olayörgüsü
|
||||
Kayserin isteği
seyyid, halife ve diğer ulular tarafından görüşülür.
|
||||
Seyyid kayserden
şehirde gön kadar yer ister
|
||||
Seyyid şehirde yer
tutup pek çok kilise ve dükkanı harap eder
|
||||
—>
|
Kayser
Seyyidi halifeye şikayet eder
|
|||
Seyyid, kayserin
kendisini halifeye şikayetine sert tepki gösterir.
|
||||
—>
|
Seyyid ve yanındakiler
Cuma namazı kılıp İstanbul’dan Malatya’ya giderler
|
|||
a. Metnin
yapısınıoluşturan ögeler (olay, kişiler, zaman ve mekân) ile ilgili
tespitlerinizi defterinize yazınız. Sonuçları arkadaşlarınızla paylaşınız.
Kişiler: Seyit Battal, Halife,Esatur Kayser...
Zaman: "Bir gün, ertesi gün,sonra, o dem" gibi belirsiz zaman ifadeleri..."
Mekan: " Rum İstanbul ,Malatya şehri, gibi mekanlar...
Mekan tam belirgin değildir. Meydan, şehir, gibi belirsiz mekanlar verilmiştir.
Metinde zaman kavramı da belirgin değildir. “Yedi yıllık haracı alıp” ifadesinde zaman kavramı var. İstanbul’dan Malatya’ya gidiş ifadeleri var.
Metin, kişi ve zaman uyum içindedir. Mekan savaş yaşanan bir yere uygundur. Kişiler askerlerden oluşmakta
Metnin teması kahramanlık.
Zaman: "Bir gün, ertesi gün,sonra, o dem" gibi belirsiz zaman ifadeleri..."
Mekan: " Rum İstanbul ,Malatya şehri, gibi mekanlar...
Mekan tam belirgin değildir. Meydan, şehir, gibi belirsiz mekanlar verilmiştir.
Metinde zaman kavramı da belirgin değildir. “Yedi yıllık haracı alıp” ifadesinde zaman kavramı var. İstanbul’dan Malatya’ya gidiş ifadeleri var.
Metin, kişi ve zaman uyum içindedir. Mekan savaş yaşanan bir yere uygundur. Kişiler askerlerden oluşmakta
Metnin teması kahramanlık.
b. Battal Gazi, destanın başkahramanıdır. Olağanüstü güçlere sahip
Müslüman bir savaşçıdır. Kayserin çağırdığı Gûzende cazıyla ve onların
askerleriyle mücadele etmektedir.
• Metindeki diğer kişilerin de olay örgüsünde nasıl bir işlevi
olduğunu belirtiniz. Onların özelliklerini açıklayınız.
Mekan, kişiler ve zaman bir uyum içerisinde olay örgüsü etrafında
şekillenmiştir ki bize anlamsız ve garip gelen bir yanı yoktur. Olay örgüsünü
şekillendirmek için verilmiştir.
c. Metindeki olayların geçtiği mekânın nasıl anlatıldığını söyleyiniz.
Mekânın, olayların oluşumu sırasındaki işlevini belirtiniz.
Mekanlarda hakkında ayrıntılı bilgi verilmemekle birlikte kısa tasvirler
yapılmıştır. Mekanlar sadece olayların geçtiği yerleri kısaca vurgulamak
için verilmiştir.
Sayfa 98
ç. Metindeki kişiler, zaman ve mekân arasında nasıl bir bağlantı
olduğunu söyleyiniz.
Mekan, kişiler ve zaman bir uyum içerisinde olay örgüsü etrafında
şekillenmiştir ki bize anlamsız ve garip gelen bir yanı yoktur. Olay örgüsünü
şekillendirmek için verilmiştir.
d. Okuduğunuz metinden, zamanı belirten ifadelere örnekler
veriniz. Bu ifadelerden yararlanarak olayların geçtiği zamanı söyleyiniz.
Zamanın anlatımında geriye dönülerek başka olayların da aktarılıp
aktarılmadığını belirtiniz.estonline.blogcu.com
Belirgin tarihsel bir dönem yoktur . Belirsizdir.
a. Seyyit Battal Gazi ve Battalnâme'nin yazıya geçirildiği
dönem hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Seyit Battal Gazi’nin VIII. yüzyılın ilk yarısında, Emevilerin
Bizans’a karşı yaptıkları savaşlarda kahramanlıklar gösterdiği söylenmektedir. Hakkında
söylenen kahramanlık hikâyeleri de ilk olarak XII. yüzyılda yazıya
geçirilmiştir.
b. Battalnâme metnini kitabınızdaki "Uygurların
Türeyişi ve Göçleri" adlı destan ve olağanüstü güçlere sahip kahramanların
bulunduğu günümüze ait bir filmle karşılaştırınız. Eserlerin benzer ve farklı
yönlerini sıralayınız.
Yaptığınız karşılaştırmadan hareketle "XIII-XIV.
yüzyıllardaki olay çevresinde oluşan edebî metinlerin kaynağı, İslamiyet öncesi
destanlar ve İslami dönemde oluşan hikâyelerdir." diyebilir miyiz?
Tartışınız. Ulaştığınız sonucu sözlü olarak ifade ediniz.
Battalname ile daha önceki metinler tema olarak aynıdır. İki
dönemde kahramanlık duygusu işlenmiştir. Kişilerde ise daha önceki dönemde
Türklük için mücadele eden bir kişi varken diğerinde İslamiyet için mücadele
eden kişi ve kişiler vardır.
c. Metinde anlatılanların, eserin yazıya geçirildiği
dönemde Anadolu'da yaşanmış hangi tarihî gerçekleri dile getirdiğini
belirtiniz.
8.asırda başlayıp İstanbul'un Sultan Mehmet tarafından fethine
kadar beş yüz yıl devam etmiş önce Arap-Bizans sonra Türk-Bizans mücadelesinin
atmosferi içinde doğmuş bir destan olmasından dolayı, anadoludaki türk-bizans
mücadelesinin tarihi gerçekleri bulunuyor.
ç. •Metnin temasını söyleyiniz. Temanın, eserin yazıya
geçirildiği dönemde yeni tanışılan İslami kültürün "gaza ve fetih"
düşüncesiyle ilişkisini açıklayınız.
Battalname'de Battal Gazi'nin Anadolu'da Hıristiyanlarla yaptığı
savaşlar konu edilmektedir. Bu savaşlarda merkez saha genellikle Malatya
yöresidir. Savaşlar İslâmiyet-Hıristiyanlık mücadelesi şeklinde dini bir
hüviyet taşır. Cihad ve gaza ruhu kendini kuvvetli bir biçimde hissettirir.
Battal Gazi bu savaşlarda bir "evliya" karakteri sergiler. Devler ve
cadılarla savaşır; okuduğu dualarla büyüleri bozar; ateşte yanmaz; göz açıp
kapayıncaya kadar uzun mesafeler aşar; Hızır'la yoldaştır, sıkışık zamanlarda
ondan yardım görür. Kâfirleri İslâm'a davet eder, davetini kabul etmeyenleri
öldürür. Her savaşın sonunda elde ettiği malı mülkü din uğruna savaşan
yiğitlere dağıtır.
• Metnin temasının evrensel olup olmadığını
tartışınız. Ulaştığınız sonucu kısaca belirtiniz.
Battalname’nin teması evrenseldir. Her dönemde yazılabilir.
Sayfa 104
Okuduğunuz
metnin olay örgüsü, aşağıdaki tabloda karışık olarak verilmiştir. Tablonun sol
tarafındaki kutucukların içine, doğru sıralamayı gösteren numaraları yazınız.e
HakTeala, Deli Dumrul'un sözünühoşkarşılamadığıiçin
Azrail'e onun canınıalmasınıemreder.
|
|
Deli Dumrul, kuru bir çayın üstüne köprüyaptırır.
Geçenden otuz akçe, geçmeyenden ise döve döve kırk akçe alır.
|
|
Deli Dumrul Azrail'le karşılaşınca dili tutulur.
|
|
Deli Dumrul'un duasıAllahuteala'ya hoşgelir.
Azrail'e; Deli Dumrul, yerine başka bir can bulur-sa onun
canınıbağışlayacağınıbildirir.
|
|
Azrail, Deli Dumrul'a canınıalmaya geldiğini söyler.
Deli Dumrul, ona yalvarır ancak çaresiz olduğunuanlar.
|
|
Deli Dumrul, köprünün yanına konmuş bir oba görür.
Bu obanın yiğidinin öldüğünü duyan Deli Dumrul Azrail'e meydan okur.
|
|
Deli Dumrul, Allah'ın birliğine inanır ve ona
yalvarır.
|
|
Deli Dumrul, can istemek için önce babasına gider
ancak olumsuz cevap alır.
|
|
Boynu bükülen Deli Dumrul, eşine gider. Kendisinin
yerine canını vermesini ister.
|
|
Deli Dumrul'un sözü Hak Teala'ya hoş gelir.
Azrail'e, Deli Dumrul'un anasının ve babasının canını almasını, eşlere de yüz
kırk yıl ömür vermesini emreder.
|
|
Deli Dumrul, sonra anasına gider. Ancak anasıda
canını veremeyeceğini söyler.
|
|
Deli Dumrul'un eşi, onun için canını vermeyi kabul
eder. Fakat Azrail geldiğinde Deli Dumrul Allahuteala'ya yalvarır: Alırsan
ikimizin canını beraber al. Bırakırsan ikimizin canını beraber bağışla.
|
|
Dedem Korkut gelip dua eder.
DELİ DUMRUL SIRASIYLA OLAY ÖRGÜSÜ:
Deli Dumrul’un kuru çayın üzerine bir köprü yaptırması
Deli Dumrul’un köprüden geçenlerden para alması
Köprünün yamacına bir obanın gelmesi
Obadan bir delikanlının vefat etmesi
Deli Dumrul’un Azrail’e kafa tutması
Azrail’in Deli Dumrul’un karşısına çıkması
Deli Dumrul’un Azrail kapışması ve yenilmesi
Deli Dumrul’un Allah’a bağışlanması için yalvarması
Deli Dumrul’un canı karşı can bulması için annesi ve babasından can istemesi
Deli Dumrul’a eşinin can vermesi
Allah’ın Deli Dumrul’un Anne ve babasının Deli Dumrul yerine canlarını alması
Deli Dumrul ve eşinin ömürlerinin uzaması
Dede Korkut’un gelip dua etmesi
|
1. a. Metnin yapısını oluşturan ögeleri aşağıdaki şemaya yazınız.
Metnin yapısını oluşturan ögeler
CEVABI: olay örgüsü, yer, zaman ve kişiler metnin yapısını oluşturur.
CEVABI: olay örgüsü, yer, zaman ve kişiler metnin yapısını oluşturur.
b. Metnin yapısını oluşturan ögeler arasında nasıl bir ilişki olduğunu
açıklayınız.
Metnin yapısını oluşturan ögeler birbiriyle uyumludur.Metindeki kişiler, olay, zaman ve mekan bir bütünlük oluşturmuştur. Verilmek istenen mesaja uygun kişiler, zaman, mekan ve olaylar seçilmiştir. Bu da hikâyenin ilgi çekiciliğini arttırmıştır.
Metnin yapısını oluşturan ögeler birbiriyle uyumludur.Metindeki kişiler, olay, zaman ve mekan bir bütünlük oluşturmuştur. Verilmek istenen mesaja uygun kişiler, zaman, mekan ve olaylar seçilmiştir. Bu da hikâyenin ilgi çekiciliğini arttırmıştır.
Sayfa
105
Aşağıdaki tabloda, metindeki kişilerin adları verilmiştir. Bu kişilerin
özelliklerini ve olay örgüsün-deki işlevlerini tablonun ilgili bölümlerine
yazınız.
Kişiler
|
Özellikleri
|
Olay örgüsündeki işlevleri
|
Deli Dumrul
|
Güçlü kuvvetli, gözü pek biridir. İnanç noktasında biraz zayıftır. Azrail’e kafa tutabilir. Ama yaptıklarından pişman olup kusurlarını da gören biridir. Deli Dumrul’un üzerinden kahramanlık ve pişmanlık kavramları verilmeye çalışılmıştır.
|
Başkahraman
|
Azrail
|
Melek, Deli Dumrul’a Allah’ın gönderdiği kişi, Deli Dumrul’u yenip ona ders vermek için gönderilmiş vazifeli.
|
yardımcı kişi
|
DeliDumrul'un anası
|
Kendi canından oğlu için vazgeçemeyen kişidir
|
yardımcı kişi
|
Deli Dumrul'un babası
|
Kendi canından oğlu için
vazgeçemeyen biridir. |
yardımcı karakter
|
Deli Dumrul'un karısı
|
Vefalı, kocası için canını vermekten çekinmeyen biri.
|
yardımcı karakter
|
Dedem Korkut
|
Hikayelerde kendisine akıl danışılan,çocuklara ad koyan bilge bir kişilik
|
2. a. Olayların geçtiği mekân, dünya üzerinde herhangi bir
yer midir? Bu mekân, olay örgüsün-
de anlatılanların gerçekleşmesi için uygun mudur? Açıklayınız.
Okuduğumuz metinde mekan tam olarak belli değildir. Köprü, Deli Dumrul ile Azrail’in
kaşılaştıkları ev mekanlar olarak verilmiş ama bunlar betimlenmemiştir.Mekanlar anlatrılanların gerçekleşmesi için uygundur.
de anlatılanların gerçekleşmesi için uygun mudur? Açıklayınız.
Okuduğumuz metinde mekan tam olarak belli değildir. Köprü, Deli Dumrul ile Azrail’in
kaşılaştıkları ev mekanlar olarak verilmiş ama bunlar betimlenmemiştir.Mekanlar anlatrılanların gerçekleşmesi için uygundur.
b.Mekânın nasıl anlatıldığını metinden örneklerle belirtiniz.
c.Olayların oluşumunda mekânın işlevini söyleyiniz.
Mekan olayların geçtiği yer işlevine sahiptir.
Mekan olayların geçtiği yer işlevine sahiptir.
3. Metindeki kişiler, zaman ve mekân
arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Metindeki kişiler, olay, zaman ve mekan bir bütünlük oluşturmuştur. Verilmek istenen
mesaja uygun kişiler, zaman, mekan ve olaylar seçilmiştir. Bu da hikâyenin ilgi
çekiciliğini arttırmıştır.
mesaja uygun kişiler, zaman, mekan ve olaylar seçilmiştir. Bu da hikâyenin ilgi
çekiciliğini arttırmıştır.
Sayfa 105
4. Metindeki olayların geçtiği zaman,
yeryüzünde saat ve dakikayla ölçülebilen bir zaman dilimi midir? Zamanın
özelliklerini ve nasıl anlatıldığını belirtiniz.
Zaman olarak da tam bir ifade yoktur. Akşam, sabah, biraz sonra gibi zaman ifadeleri kullanılmıştır.
a. Dede Korkut Hikâyelerinin yazıya geçirildiği dönemi belirtiniz.
15.yy
15.yy
b. Metnin temasını söyleyiniz.
KAHRAMANLIK
KAHRAMANLIK
c. Metnin temasıyla yazıya geçirildiği dönem arasındaki
bağlantıyı açıklayınız.
Metinin teması ile yazıldığı dönemle doğrudan ilişkilidir. Kahramanlığın bilek gücüyle gösterilmesi, eşkıyalıkların olması, göçerlerin bulunması eserin oluştuğu dönemin özellikleridir.
ç. Metnin temasının evrensel özelliğe sahip olup olmadığını tartışınız.
Ulaştığınız sonucu kısaca belirtiniz.
Metnin teması evrenseldir. Çünkü her millette kahramanlık teması çok sık işlenir.
a. Oğuz Türkleriyle ilgili bilgilerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
b. Metinde anlatılan olayların, Oğuzlarla ilişkisini nedenleriyle
açıklayınız. Bunların olay örgüsü etrafında bir araya nasıl getirildiğini
söyleyiniz.
Oğuz Türklerinin düşmanları ve kendi aralarındaki mücadelelerini anlatan destansı hikâyelerdir.
Oğuz Türklerinin düşmanları ve kendi aralarındaki mücadelelerini anlatan destansı hikâyelerdir.
Metnin anlatıcısı ve anlatıcının bakışaçısı aşağıdakilerden hangisidir?
İşaretleyerek belirtiniz.
I. Her şeyi bilen bir anlatıcı (İlahî
bakışaçısı) (CEVABI BU ŞIK)
II. Olayların kahramanıolan anlatıcı(kahraman
bakışaçısı)
III. Olup biteni tarafsızca aktaran anlatıcı(gözlemci
bakışaçısı)
Sayfa 106
a. Metnin özgün diliyle verilen bölümünden alınan
aşağıdaki kelimeleri ve günümüzdeki karşılıklarını inceleyiniz. Kelimelerde
oluşan ses değişikliklerini belirtiniz.
oğlı
—► oğlu alur idi —► alırdı
çayun
—► çayın köpri —>■ köprü
kiçeninden —►- geçeninden kartaş —►- kardeş
döge döge —► döve
döve ol —► o
Metinde altı çizili kelimelerde genel olarak ses kurallarına aykırılıklar vardır. Aynı zamanda o dönemin Türkçesine özgü olarak eklerde yuvarlaşmalar görülüyor. Metindeki Türkçe kelimeler bugün için değişiklikler göstermesine rağmen, yabancı dillerden Türkçeye giren kelimeler değişmeden günümüze kadar gelmiştir.
Metinde altı çizili kelimelerde genel olarak ses kurallarına aykırılıklar vardır. Aynı zamanda o dönemin Türkçesine özgü olarak eklerde yuvarlaşmalar görülüyor. Metindeki Türkçe kelimeler bugün için değişiklikler göstermesine rağmen, yabancı dillerden Türkçeye giren kelimeler değişmeden günümüze kadar gelmiştir.
b. Metinden alınan aşağıdaki cümleleri yapı yönünden
inceleyiniz. Tespitlerinizi belirtiniz.
"Bunın içün böyle ider idi?"
"Bunın içün böyle ider idi?"
Ol obada bir
yahşı hub yigit sayru düşmüş idi."
Cümleler kısa ve özdür. Uzun cümleler pek kullanılmamış. Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
Cümleler kısa ve özdür. Uzun cümleler pek kullanılmamış. Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
• Yaptığınız incelemeden yararlanarak metnin dil (kelime
ve cümle yönünden) özelliklerini sıralayınız.
Cümleler kısa ve özdür. Uzun cümleler pek kullanılmamış. Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
Cümleler kısa ve özdür. Uzun cümleler pek kullanılmamış. Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
5. a. Kitabınızdaki metinden alınan aşağıdaki
bölümde koyu yazılan tasvir ifadelerini inceleyiniz.
Bunların nasıl yapıldığını belirtiniz.
Bunların nasıl yapıldığını belirtiniz.
Penceresi altın otağımın kabzası oğul!
Kaza benzer kızımın, gelinimin çiçeği oğul!
Karşı yatan kara dağım gerek ise
Söyle gelsin
Azraü'in yaylası olsun.
Soğuk soğuk pınarlartm gerek ise
Ona içme
olsun.
Tavla tavla koç atlartm gerek ise
Ona binek
olsun.
Katar katar develerim gerek ise
Ona yük
taşıyıcı olsun.
Ağıllarda akça koyunum gerek ise
Kara mutfak altında onun şöleni olsun.
Altın, gümüş para gerek ise
Ona harçlik
olsun.
b.Metinden başka tasvir örnekleri bulunuz.
c. Tasvirlerin metinde nasıl bir işlevi olduğunu
söyleyiniz.
Tasvir kelimelerle resim çizme sanatıdır. Tanıtılan yerlerin ve kişilerin zihinde canlanması tasvirle olur. Bu nedenle anlatmaya bağlı edebî metinlerde tasvirlere çokça yer verilir.
Tasvir kelimelerle resim çizme sanatıdır. Tanıtılan yerlerin ve kişilerin zihinde canlanması tasvirle olur. Bu nedenle anlatmaya bağlı edebî metinlerde tasvirlere çokça yer verilir.
6. Anadolu'da destani hikâyelerin
oluştuğu dönemde yazıya geçirilen Dede Korkut Hikâyeleri'nin hangi tarihî
gerçekliği dile getirdiğini söyleyiniz.
Dede Korkut hikâyeleri, Oğuz halkının başından geçen trajik olayların anlatıldığı metinlerdir. Bu anlatılar, tarihî olayların öyküsü müdür, yoksa tamamen hayale dayanan masallar mıdır, tam olarak bilinemez. Ama şunu rahatlıkla söylemek mümkündür: Bu hikâyeler, Oğuzların türlü zaman dilimlerinde başından geçen olaylara dayanmaktadır. Bu tarihi gerçeklikler, yüzyıllar içinde, kimisi başka halklardan alınmış, kimisi tamamen Türklere özgü mitolojik öğelerle karışmış; hatta masal unsurları bile bu anlatıların arasına girmiş; böylece mitoloji ile efsanenin, destan ile hikâyenin, hikâye ile masalın iç içe girdiği metinler ortaya çıkmıştır. Ancak hikayelerdeki kurgu, onun asıl dinleyenlerinde, yani 13. yüzyıldan 17. yüzyıla kadar varlığını sürdüren Oğuz toplumunda gerçeklik duygusu uyandırıyordu. Bu yüzden birçok gerçek yer adı, tarihsel şahıs bu anlatıların kadrosu içinde kendine yer bulabilmiştir.
Dede Korkut hikâyeleri, Oğuz halkının başından geçen trajik olayların anlatıldığı metinlerdir. Bu anlatılar, tarihî olayların öyküsü müdür, yoksa tamamen hayale dayanan masallar mıdır, tam olarak bilinemez. Ama şunu rahatlıkla söylemek mümkündür: Bu hikâyeler, Oğuzların türlü zaman dilimlerinde başından geçen olaylara dayanmaktadır. Bu tarihi gerçeklikler, yüzyıllar içinde, kimisi başka halklardan alınmış, kimisi tamamen Türklere özgü mitolojik öğelerle karışmış; hatta masal unsurları bile bu anlatıların arasına girmiş; böylece mitoloji ile efsanenin, destan ile hikâyenin, hikâye ile masalın iç içe girdiği metinler ortaya çıkmıştır. Ancak hikayelerdeki kurgu, onun asıl dinleyenlerinde, yani 13. yüzyıldan 17. yüzyıla kadar varlığını sürdüren Oğuz toplumunda gerçeklik duygusu uyandırıyordu. Bu yüzden birçok gerçek yer adı, tarihsel şahıs bu anlatıların kadrosu içinde kendine yer bulabilmiştir.
7. Okuduğunuz metni "Ergenekon
Destanı" ve günümüzdeki benzer bir film senaryosuyla kar şılaştırınız. Üç
eserin benzer ve farklı özelliklerini tahtada sıralayınız.
Sayfa
107
a. Metnin olay örgüsünü belirleyiniz.
Melik Danişment’in mektubu okuması ve kavmi İslam’a davet etmesi
Melik’in Evkas ile mücadeleye tutuşması ve Evkas’ı öldürmesi
Melik’in savaş meydanında yedi yüz kafiri öldürmesi
Kafirlerin hileyle kaleye girmesi
Melik’in Şettat’la karşılaşması
Melik’in köşede birini görmesi, Artuhi’yi uyarması ve oradaki ahırdaki
kamışları yakarak oradaki düşmanları öldürmesi
Artuhi’nin düşmanın karşınına korkusuzca çıkması
Artuhi’nin ARgumiye’yi öldürmesi
Artuhi ile Şuzit’in karşılaşması ve Artuhi’nin yaralanması
Artuhi’nin Nastor’a götürülmesi
Melik’in Artuhi’yi kurtarması
Melik’in Şuzit’i öldürmesi
b.
Metnin yapısıyla ilgili ögeleri belirleyiniz. Tespitlerinizi defterinize
yazınız.
c.
Olay örgüsündeki kişileri, bunların özelliklerini ve olay örgüsündeki rollerini
aşağıdaki tabloya yazınız.
MELİK: Vatanı için her şeyini feda edebilecek cesarette bir kahraman, bir
anda yedi yüz kişiyle savaşan, dindar, inançlı birisidir. Metindeki kahramanlık
duygusu onun kişiliği üzerinden verilmiştir. Bu nedenle metinde önemli
bir işlevi vardır.
ARTUHİ-EFRUMİYE: Melik’in en yakın dostlar. Dostları için her şeylerini
veda edebilecek seviyedeler. Dindar bir tiplerdir.
ŞİZAT-ŞETTAT: Metinde kötüyü temsil eden tiplerdir. Müslüman halka
zulmeden, acımasız ve yalancı bir tiplerdir. Metindeki işlevleri kötülüğü
temsil etmeleridir.
YAŞLI KADIN: Metindeki merhamet duygusu ve anne sevgisini olun üzerinden
verilmiştir.
ç.
Metinde olayların geçtiği mekânın nasıl anlatıldığını ve işlevini söyleyiniz.
Okuduğumuz metinde mekan tam olarak belli değildir. Kale, sur, savaş
meydanı gibi genel mekanlar verilmiştir.Zaman olarak da tam bir ifade yoktur.
Akşam, sabah, biraz sonra gibi zaman ifadeleri kullanılmıştır.
d.
Metindeki kişilerin, zamanın ve mekânın birbiriyle ilişkisini açıklayınız.
Bu üç özellik olay çevresinde gelişen edebi metinlerde birleşerek olay
örgüsünü oluştururlar ve bunların bir tanesi değişir ve farklılaşırsa olay
örgüsü kendiliğinden değişir. Bunlardan bir tanesi diğeriyle uyum içinde
olmazsa olay örgüsü inandırıcılığını kaybeder.
Sayfa
108
b.
Metnin temasını aşağıya yazınız.
Tema :Melik Dânişmend'in olağanüstü niteliklere sahip
bir kişi olarak İslâm dinini yaymak için savaşlar yapması ve yiğitliği
metnin temasını oluşturmak*tadır. Yiğitlik, evrensel bir temadır.
c.
Kahramanlık hikâyeleri, Dânişmentnâme'nin anlatıldığı dönemde fetih ve gaza
temalarını işledikleri için rağbet görmekteydi. Belirtilen bu temaların ve
kitabınızda bulunan eserin temasının o dönemdeki İslami kültürle ilişkisini
açıklayınız.estonline.blogcu.com
Metinde anlatınlar öncesinde de sonrasında da vardı. Tek farklılık bu
kahramanlıklar İslamiyet öncesinde Türklük ve kendi milleti adına
yapılırken sonraki dönemde din adına yapılmaktadır. Öncesinde anlatılan mekan
göçebelikle ilgili orman, mera gibi yerlerken şimdi saray, savaş gibi
yerleşik hayata dair yerlerdir.
ç.
Metnin teması evrensel midir? Tartışınız. Ulaştığınız sonucu belirtiniz.
İşlenen tema her ulus ve her zaman kullanılan evrensel bir temadır.
1.
Metinde anlatılanlar, yeryüzünde yaşanabilecek gerçeklikler midir? Anlatılan
olaylarda olağanüstü özelliklerin olup olmadığını belirtiniz. İnsana özgü
gerçekliklerin, olay örgüsü etrafında nasıl birleştirildiğini açıklayınız.
Metinde anlatılanların gerçek hayatta aynısının yaşanması mümkün değildir.
Ama gerçeğe uygun olan kısımların benzerleri yaşanmış olabilir. Halk hikâyeleri
içinde hem gerçeğe uygun hem de olağanüstü özellikler barındıran metinlerdir.
Metinde insana özgü gerçeklikler hikâyedeki gerçeğe uygun olan kısımları
içeriyor.
a.
Metnin özgün diliyle verilen bölümünden alınan aşağıdaki kelimelerin
günümüzdeki karşılıklarını örnekteki gibi yazınız.
anunçün —► _________anında_________________
arz kıldı —_______arzetti_______
gerü
—► _________geri__________________ şar —► şehir
andan —► _________anından__________________ helakeyledi
—► ____helak etti__________
b.
"Çün kâfirler bu sözü işittiler, şunlara kim Hak hidayet verdi, Müslüman
oldular, şunlara kim vermedi, kahır kılıcından helak eyledi." cümlesini
yapı yönünden inceleyiniz.
•Yaptığınız
incelemeden hareketle metnin dil özelliklerini aşağıya sıralayınız.
Metindeki kelimelerde genel olarak ses kurallarına aykırılıklar vardır.
Aynı zamanda o dönemin Türkçesine özgü olarak eklerde yuvarlaşmalar görülüyor.
kayurma, anun, diyüp, çevürdi, deyüp gibi. Metindeki Türkçe kelimeler bugün
için değişiklikler göstermesine rağmen, yabancı dillerden Türkçeye giren
kelimeler değişmeden günümüze kadar gelmiştir. Cümleler kısa ve özdür. Uzun
cümleler pek kullanılmamış. Karşılıklı konuşmalara yer verilmiştir.
2.
Metinden tasvir örnekleri bulunuz. Bu tasvirlerin nasıl yapıldığını ve
metindeki işlevini belirtiniz.
Kamu halk ilk uyhuya oldı tuş
Denizde balık yatdı yuvada kuş
Melik-zâde aldı eline kemend
Sanasın uyumamağa içdidi and
Kemendini atdı vü tutdı ucın
Düşürdü dam üstine ağdı gücin
Biribirini kuçdılar öpdiler
Sanasın yanar oda su serpdiler
Süheyl’ün elini tutup Nevbahâr
İletdi odasına andan sorar: estonline.blogcu.com
“Ki bensüz günün dün nite geçdidi
Hele cân tenümden benüm uçdıdı
Süheyl eydür ana ki “Hoş kanuma
Susadun, kasdun eyledün cânuma
Metinde yapılan tasvirler okuyucunun
anlatılan olayı daha iyi anlaması için yardımcı olan en önemli araçtır.Olay
çevresinde gelişen metinler için olmazsa olmazlardandır betimleme
7 yorum
Çok sağolun fakat Pazartesiye 113.sayfaya kadar ödevim var.Soruları okudum ama birşey anlamadım.Bugün 113.sayfa dahil ekliyebilir misiniz?Şimdiden çok sağolun
sayfa 117-143 e kadar ejkleyin yarın ödevim var
biryay yayınlarının devamını ekler misiniz ?
Yaa beyler bizim hoca önde lütfen 130 140 sayfalari arasi paylasin
çok güzel olmuş teşekkür ederim ama 121-135 sayfalarını yayınlasanız
124 yokmu yaw 125-126-127-128-129-130bunlat yok sayfanız güzelde yavaş ilerliyo arkadaş
194 lazım
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4) Yorumunuza emoji eklemek için "Emoticon" butonuna tıklayın.
5)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.
EmoticonEmoticon