Yahya Kemal "Akşam Musikisi" Şiirinin Teması, Uyakları, Uyak Düzeni, İncelemesi

‘’Baki kalan kendi gökkubbemizde hoş bir sada idi’’ Yahya Kemal ve bize şiirleriyle, nesirlerinde ifade bulan düşünceleriyle, bu düşünceleri ete kemiğe büründüren ‘’hissiyatıyla’’ modern zamanlarda ‘’gelenek’’le nasıl ilinti kurulacağını gösterdi.

Tam bir İstanbul hayranı ve şairi olan  Yahya Kemal,  şiirinde İstanbul ve semtlerine geniş yer verir,  neredeyse bütün semtlerini şiirleştirir.  “Akşam Musıkisi” şiirinde Kandilli, eski bahçeleri ve kendine özgü kederiyle anılır.

Bu yazımızda Yahya Kemal'in Akşam Musikisi adlı şiirini ahenk unsurları  ve ölçü bakımından inceleyeceğiz. edebiyatfatihi.net 


AKŞAM MUSİKİSİ

Konu: Bu şiirde akşam olmasıyla birlikte Kandilli anlatılmıştır. Bu şiirinde  uyanıkken gördüğü manzara karşısında kendini rüyada hisseden şair, uykuya dalınca da rüya içinde rüya görmeye başlar.

Tema: Akşam, yalnızlık, rüya

Nazım Birimi: Bent (Şiir üçer mısralık 5 bentten oluşmuştur.)

Ölçüsü: Aruz Ölçüsü

KAFİYELERİ VE KAFİYE DÜZENİ

--bahçelerde
--perde
--kederde

"erde" zengin kafiye

--var
--rüzgar
--oynar

"ar" tam kafiye

--saatler
--yer
--ilerler

"er" tam kafiye

--sık sık
--karanlık
--artık

"ık" tam kafiye

--dünyâ
--güyâ
--rüyâ

"yâ" zengin kafiye ( uzun "â" harfinin iki ses kabul edildiğini unutmayalım)

Kafiye Düzeni: aaa/bbb/ccc/ddd/eee

www.edebiyatfatihi.net

YAHYA KEMAL KİMDİR? EDEBİ KİŞİLİĞİ

Milli edebiyat döneminin bağımsız isimlerindendir. 
Yazar, şair, siyasetçi ve diplomat kimlikleriyle ön plana çıkan ve doğum adı Ahmed Agâh olan Yahya Kemal Beyatlı, 2 Aralık 1884'te Üsküp Yenimahalle'de dünyaya geldi.
Birçok resmi görevde bulunan sanatçı şiire Servetifünun etkisiyle başladı. 
Fransa’ya gitti Fransız şiirinden etkilendi. 

Sanatçı kişiliğini, Paris'te iken ünlü tarihçi Albert Sorel'in derslerinden aldığı tarih zevkiyle bazı Fransız şairlerinin (Baudelaire, Verlaine) ölçü ve biçim güzelliklerinde bulur.
Neo-klasizm anlayışıyla eser verdi. Çağdaş Batı şiiriyle Divan şiirini kaynaştırmaya çalıştı. 
Sembolizmin etkisiyle şiirde ahenk ve musıkiye büyük önem verdi. 

  • Parnasizmin etkisiyle şiirde biçim mükemmelliğini yakalamaya çalıştı, sözcük seçiminde çok titiz davrandı. (Bu akımın en önemli temsilcisi görülür)
  • Eserlerinde Divan şiirini temel kaynak olarak seçti. Divan şiiri nazım şekillerini ve “Ok” hariç bütün şiirlerinde aruz ölçüsünü kullandı. 
  • Türkçe ile aruz veznini en iyi bağdaştıran kişilerden olan Yahya Kemal, aruz ölçüsünü Türk aruzu haline getiren şahıslar içerisinde yer alır.
  • Nazım-nesir yakınlaşmasına karşı çıktı. 
  • O tam bir İstanbul aşığıdır. Tevfik Fikret’in “Sis” adlı, İstanbul'u tahkir ettiği şiirine karşı “Siste Söyleniş” adlı şiiriyle cevap vermiştir. 
  • Osmanlı tarihi, aşk, ölüm, sonsuzluk, musıki ve İstanbul sevgisi en fazla işlediği temalardır. 
  • Nedim’den sonra İstanbul’u en fazla işleyen şairdir. 
  • Eski nazım biçimleriyle konuşulan Tükçenin en güzel örneklerini vermiştir. 
  • Yahya Kemal Beyatlı için "Türkçe" her şeydir. "Türkçe ağzımda annemin sütüdür." diyerek şiirlerinde konuşulan Türkçeyi başarıyla kullanır.

NOT: Yahya Kemal hayatı boyunca hiç eser yayımlamamış, günümüzdeki eserleri Yahya Kemal Enstitüsü tarafından yayımlanmıştır.Sanatçı en çok eleştiriyi bu konuda almıştır ve görüşlerine muhalif olan kesim tarafından "esersiz şair" olarak nitelendirilmiştir. 





Yazıya Tepkini Göster!

Bir Yorum Yaz

YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...

1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.

Daha yeni Daha eski

Reklam

Reklamlar