9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları, Meb, 2018-2019
Bu yazımızda 2018-2019 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabının 35, 36, 37, 38.sayfalarıdaki ölçme değerlendirme çalışmalarının cevaplarını bulabilirsiniz...
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları
SAYFA 35
2. Bütün sanat eserlerinin anahtarı olarak düşünülen unsur hakkında neler söylenebilir?
Cevap: Metne göre bütün sanat eserlerinin anahtarı dildir, sanat eserlerinin kendi diliyle anlattıklarının ayrıca anlatılabilmesi yazı ve konuşma dilinin aracılığıyla olur.
Bu yazımızda 2018-2019 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabının 35, 36, 37, 38.sayfalarıdaki ölçme değerlendirme çalışmalarının cevaplarını bulabilirsiniz...
Ünite Ölçme ve Değerlendirme Çalışmaları
SAYFA 35
1-2. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
1. Metne göre edebiyatla diğer güzel sanatların ilişkisi ile ilgili neler söylenebilir?
Metne göre edebiyat; dil ile gerçekleştirilen, malzemesi dil olan güzel sanat etkinliğidir. Edebiyatın malzemesi dil diğer sanat eserlerinin güzelliklerinin anlatılmasına aracılık eder. Edebiyat diğer güzel sanatlarla etkileşim içindedir. Örneğin mimari ve resim edebiyata kaynaklık edebilir.
1. Metne göre edebiyatla diğer güzel sanatların ilişkisi ile ilgili neler söylenebilir?
Metne göre edebiyat; dil ile gerçekleştirilen, malzemesi dil olan güzel sanat etkinliğidir. Edebiyatın malzemesi dil diğer sanat eserlerinin güzelliklerinin anlatılmasına aracılık eder. Edebiyat diğer güzel sanatlarla etkileşim içindedir. Örneğin mimari ve resim edebiyata kaynaklık edebilir.
2. Bütün sanat eserlerinin anahtarı olarak düşünülen unsur hakkında neler söylenebilir?
Cevap: Metne göre bütün sanat eserlerinin anahtarı dildir, sanat eserlerinin kendi diliyle anlattıklarının ayrıca anlatılabilmesi yazı ve konuşma dilinin aracılığıyla olur.
3. Edebiyatın başlangıcına ilişkin sorular, bizi, genelde sanatın başlangıcına götürmektedir. Sanatın doğuşuysa insanın yeryüzünde var oluşuna, (…) insanın doğayla savaşımına dek uzanmaktadır. Doğayı dönüştürmeye yönelik, yaratıcı bir çalışmadır burada söz konusu olan. Ama insan bununla
yetinmez, doğada bulunmayan nesneler yapmaya başlar. Böylece araç yapımıyla karmaşıklaşan çalışma düzeni yeni bir bildirişme dizgesini de gerekli kılar ve dil ortaya çıkar. Araştırmacılara göre bu dil ilk aşamada müzik ve dansla birliktedir. Başka bir deyişle ritmiktir, ezgisel bir vurgu taşır, el
kol hareketleriyle bütünlenir. İşte edebiyatın başlangıcını da bu aşamada aramak gerekmektedir. Çünkü onun anlatım aracı dildir. Toplumsal gelişime bağlı olarak dille birlikte serpilir, türlere ayrılır.
yetinmez, doğada bulunmayan nesneler yapmaya başlar. Böylece araç yapımıyla karmaşıklaşan çalışma düzeni yeni bir bildirişme dizgesini de gerekli kılar ve dil ortaya çıkar. Araştırmacılara göre bu dil ilk aşamada müzik ve dansla birliktedir. Başka bir deyişle ritmiktir, ezgisel bir vurgu taşır, el
kol hareketleriyle bütünlenir. İşte edebiyatın başlangıcını da bu aşamada aramak gerekmektedir. Çünkü onun anlatım aracı dildir. Toplumsal gelişime bağlı olarak dille birlikte serpilir, türlere ayrılır.
Bu parçadan edebiyatın doğuşu ve türlere ayrılışıyla ilgili hangi sonuçlara ulaşılabilir?
Cevap: Edebiyatın doğuşu insanın doğayla savaşımına dek uzanmaktadır. Toplumsal gelişime bağlı olarak edebiyat da türlere ayrılmıştır.
Cevap: Edebiyatın doğuşu insanın doğayla savaşımına dek uzanmaktadır. Toplumsal gelişime bağlı olarak edebiyat da türlere ayrılmıştır.
www.edebiyatfatihi.net ÖZGÜN VE KALİTELİ
SAYFA 36
Bazıları “Sanat sanat içindir” ve bazıları da “Toplum içindir” der. “Sanat sanat için olduğu zaman dolaylı olarak toplum için de yararlıdır” diyenler de vardır. Ama Atatürk için edebiyat, "büyük insanlık yolunda" uyarıcı, hedeflendirici ve yürütücü” olmalıdır. Atatürk, gerek sohbetlerinde, gerek dikte ettiği direktiflerinde edebiyatın toplumun yücelmesi yönünde kullanılmasını istemiştir. Türk çocuğu edebiyat yolundan ulusunun yüceliğini, sağlam karakterli olduğunu öğrenecek, devrimlere bu yoldan bağlanacak ve onu koruyacak; yine bu yoldan iyi hatip olarak yığınları olumlu yönlerde peşinden sürükleyecek. Atatürk, edebiyatın, sadece subjektif duyguları yansıtan bir aristokrasi rehavetine yastıklık etmesine daima karşı olmuştur. Türk kahramanlığını dile getiren Yahya Kemal’i ve sosyal adaletsizliğe isyan eden Tevfik Fikret’i de bunun için sevmiştir, “hürriyet” diye kükreyen Namık Kemal’e bunun için gönül vermiştir.
Sadi Borak, Atatürk ve Edebiyat
4. Metnin ana düşüncesi nedir?
A) Kaynak: Konuşmacı
B) İleti: “Günaydın arkadaşlar!” ifadesi
C) Alıcı: Dinleyiciler
D) Kod: Türkçe
E) Bağlam: Oturma düzeni
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
CEVAP: A
SAYFA 37
9. Yukarıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen kavramla uyuşmamaktadır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
CEVAP: A
10. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri yukarıdaki parçadan hareketle uygun ifadelerle doldurunuz.
a. Parçada KÜLTÜR ve DİL üzerinde durulmuştur.
b. Parçada kültürün NESİLLER ARASI aktarımla oluşmasına dikkat çekilmiştir.
c. Parçada DİL, nesillerin başarılarının sonraki nesillere miras bırakılabilmesini sağlayan bir mekanizma olarak görülmektedir.
ç. Parçaya göre dil, kültürün nesiller arasındaki aktarımını mümkün kılan DİKEY BİLDİRİŞİMİN EN ÜST boyutudur.
Cevap: Bilim edebiyata kaynaklık eder. Edebiyatçı bilimsel verilerden yararlanır. Edebiyat bilimin halk tarafından anlaşılmasını kolaylaştırır.
SAYFA 38
12. Bugün sosyoloji, ulus kavramını, “aynı topraklar üzerinde yaşayan, dil, kültür ve ülkü bakımından birlik oluşturan topluluk” diye tanımlıyor. Görüldüğü gibi dil, hem ulus olmanın temel öğesidir, hem de kültür birliğinin en önemli aracı. Edebiyat ise kültürü oluşturan başlıca etmenler arasında yer alır. Bu bilimsel gerçekleri, o şaşmaz sezgi gücüyle daha o zamanlar görüp kavrayan Atatürk, yaşamı boyunca dil ve edebiyata özel bir önem vermiştir.
SAYFA 36
4-6. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
Bazıları “Sanat sanat içindir” ve bazıları da “Toplum içindir” der. “Sanat sanat için olduğu zaman dolaylı olarak toplum için de yararlıdır” diyenler de vardır. Ama Atatürk için edebiyat, "büyük insanlık yolunda" uyarıcı, hedeflendirici ve yürütücü” olmalıdır. Atatürk, gerek sohbetlerinde, gerek dikte ettiği direktiflerinde edebiyatın toplumun yücelmesi yönünde kullanılmasını istemiştir. Türk çocuğu edebiyat yolundan ulusunun yüceliğini, sağlam karakterli olduğunu öğrenecek, devrimlere bu yoldan bağlanacak ve onu koruyacak; yine bu yoldan iyi hatip olarak yığınları olumlu yönlerde peşinden sürükleyecek. Atatürk, edebiyatın, sadece subjektif duyguları yansıtan bir aristokrasi rehavetine yastıklık etmesine daima karşı olmuştur. Türk kahramanlığını dile getiren Yahya Kemal’i ve sosyal adaletsizliğe isyan eden Tevfik Fikret’i de bunun için sevmiştir, “hürriyet” diye kükreyen Namık Kemal’e bunun için gönül vermiştir.
Sadi Borak, Atatürk ve Edebiyat
4. Metnin ana düşüncesi nedir?
Cevap: Atatürk'e göre edebiyat "büyük insanlık yolu"nda toplumun yücelmesi için kullanılmalıdır.
5. Metnin yardımcı düşünceleri nelerdir?
5. Metnin yardımcı düşünceleri nelerdir?
- Edebiyat yoluyla Türk çocuğu ulusunun yüceliğini öğrenecektir.
- Edebiyat subjektif( öznel) duyguları yansıtmamalıdır.
- Atatürk toplumcu sanatçıları sevmiştir.
6. Metinde düşünceyi geliştirme yollarından hangileri kullanılmıştır?
Cevap: Tanık gösterme, alıntı yapma, örnekleme gibi düşünceyi geliştirme yolları kullanılmıştır.
Cevap: Tanık gösterme, alıntı yapma, örnekleme gibi düşünceyi geliştirme yolları kullanılmıştır.
7. Yıllar önce bir belediye kuruluşuna iletişim semineri vermem için davet edildim. Seminer salonunda oturma düzeni ‘U’ şeklindeydi ve ben ‘U’nun açık ucunda durarak semineri sunuyordum. “Günaydın arkadaşlar!’’ diyerek seminere başladım. Hiç kimse yanıt vermedi; ancak yüzüme ilgiyle bakmaya devam ediyorlardı.
Doğan Cüceloğlu, İletişim Donanımları
Bu parça iletişim unsurları bakımından değerlendirildiğinde aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Kaynak: Konuşmacı
B) İleti: “Günaydın arkadaşlar!” ifadesi
C) Alıcı: Dinleyiciler
D) Kod: Türkçe
E) Bağlam: Oturma düzeni
CEVAP: E
8. I. Fakat dil insanların kullandığı herhangi bir vasıtaya benzemez.
II. Onun vasıtalığı sadece anlaşmayı temin etmesi bakımındandır.
III. Fertler ve nesiller arasında anlaşma vasıtası olarak iş görür.
IV. Dil insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabii bir vasıtadır.
V. İnsanlar duygularını, düşüncelerini, fikirlerini, hükümlerini birbirlerine nakletmek, meramlarını birbirlerine anlatmak için dil denilen vasıtaya başvururlar.
II. Onun vasıtalığı sadece anlaşmayı temin etmesi bakımındandır.
III. Fertler ve nesiller arasında anlaşma vasıtası olarak iş görür.
IV. Dil insanlar arasında anlaşmayı sağlayan tabii bir vasıtadır.
V. İnsanlar duygularını, düşüncelerini, fikirlerini, hükümlerini birbirlerine nakletmek, meramlarını birbirlerine anlatmak için dil denilen vasıtaya başvururlar.
Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi
Yukarıdaki numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü olur?
Yukarıdaki numaralanmış cümleler anlamlı bir bütün oluşturacak biçimde sıralandığında hangisi baştan üçüncü olur?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
CEVAP: A
SAYFA 37
9. I. Bir dilin, yazılı kaynaklarla izlenebilen tarihî gelişimi içinde ayrılmış kollarıdır. (Yazı Dili)
II. Bir dilin, tarihî gelişimi içinde yazılı kaynaklarla izlenemeyen dönemlerinde ayrılmış kollarıdır. (Lehçe)
III. Ortak dilden ayrı olarak belirli toplulukların, ses, yapı, söz dizimi ve anlam bakımından farklılık gösteren dili veya kelime dağarcığıdır. (Argo)
IV. Aynı meslek veya topluluktaki insanların ortak dilden ayrı olarak kullandıkları özel dil veya söz dağarcığıdır. (Jargon)
V. Bir dilin bir ülke sınırları içindeki farklı yerleşim bölgelerinde ses, şekil, söz dizimi ve anlamca farklılaşan konuşma biçimidir. (Ağız)
II. Bir dilin, tarihî gelişimi içinde yazılı kaynaklarla izlenemeyen dönemlerinde ayrılmış kollarıdır. (Lehçe)
III. Ortak dilden ayrı olarak belirli toplulukların, ses, yapı, söz dizimi ve anlam bakımından farklılık gösteren dili veya kelime dağarcığıdır. (Argo)
IV. Aynı meslek veya topluluktaki insanların ortak dilden ayrı olarak kullandıkları özel dil veya söz dağarcığıdır. (Jargon)
V. Bir dilin bir ülke sınırları içindeki farklı yerleşim bölgelerinde ses, şekil, söz dizimi ve anlamca farklılaşan konuşma biçimidir. (Ağız)
9. Yukarıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen kavramla uyuşmamaktadır?
A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
CEVAP: A
10. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri yukarıdaki parçadan hareketle uygun ifadelerle doldurunuz.
a. Parçada KÜLTÜR ve DİL üzerinde durulmuştur.
b. Parçada kültürün NESİLLER ARASI aktarımla oluşmasına dikkat çekilmiştir.
c. Parçada DİL, nesillerin başarılarının sonraki nesillere miras bırakılabilmesini sağlayan bir mekanizma olarak görülmektedir.
ç. Parçaya göre dil, kültürün nesiller arasındaki aktarımını mümkün kılan DİKEY BİLDİRİŞİMİN EN ÜST boyutudur.
11. Coğrafya, fizik, gökbilgisi, sosyoloji, psikoloji, tarih, arkeoloji, felsefe erişebildiği her kaynağa uzanır edebiyat yazarı. Belli sonuçları, bu sonuçlara götüren yöntemi halk için yorumlamak, halka açmakla görevlidir bu çeşit edebiyat. Halk diye nitelenenlerse, uzman olmayanların okuyucu çevresidir. Edebiyatta yapılan, bir dolaylamadır öyleyse. Bilgin önermelerini, bilimsel bir dildeki varsayımları, bilimce pekiştirmeleri, bilim yasalarını, tüm sorun-bağlamıyla, elden geldiğince anlayıp anlatmak, halkça anlaşılmalarını sağlamak için kolaylaştırmaktır edebiyatçının başarısı.
Nermi Uygur, İnsan Açısından Edebiyat
11. Bu parçada edebiyat-bilim ilişkisiyle ilgili nelere değinilmiştir?
SAYFA 38
Doç. Dr. Cahit Kavcar, Atatürk’ün Dil ve Edebiyat Konusundaki Görüşleri
12. Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Benzetme yapılmıştır. B) Örneklemeden yararlanılmıştır. C) Tanımlama yapılmıştır.
D) Betimlemeye yer verilmiştir. E) Öykülemeye başvurulmuştur.
CEVAP: C
A) Benzetme yapılmıştır. B) Örneklemeden yararlanılmıştır. C) Tanımlama yapılmıştır.
D) Betimlemeye yer verilmiştir. E) Öykülemeye başvurulmuştur.
CEVAP: C
13. Aşağıda verilen tanılayıcı dallanmış ağaçtaki bilgilerden bazısı doğru, bazısı yanlıştır. İlk ifadeden başlayıp, cevap oklarını takip ederek doğru çıkışa ulaşınız.
CEVAP: 6.çıkışa ulaşmanız gerekiyor.
CEVAP: 6.çıkışa ulaşmanız gerekiyor.
Sanat metinleri okuyucuyu bilgilendirmek amacıyla yazılır (Y)
Metinler, sanat metinleri ve öğretici metinler olmak üzere ikiye ayrılır. (D)
İletinin özel bir tarzda düzenlenmiş haline kanal denir. (Y) 6. ÇIKIŞ
Eyw
YanıtlayınSilÇok iyi gardaş
SilGardaş çok iyi yapmışlar ellerine sağlık
Sil5tf
SilÇok iyi
SilGzys
SilCookk iyi
YanıtlayınSilEyw cigerim
YanıtlayınSilsaolin
YanıtlayınSilsaolin
YanıtlayınSilALLAH razı olsun👍
YanıtlayınSilHayatimi kurtardiniz cidden cok tsk ❤❤💓💓💋💋💋💟💟💟
YanıtlayınSilAdamsınız
YanıtlayınSiliyi de sayfa 40 ile 41 yok ?
YanıtlayınSilTeşekkürler
YanıtlayınSilçok işime yaradı sağolun
YanıtlayınSilCokkkkk Teşekkürler
YanıtlayınSilEyw saolun
YanıtlayınSilcok guzel sağolun
YanıtlayınSilçooooook teşekkürler çok işime yaradı
YanıtlayınSileywallah sayenizde 4 arti aldim cunku sinifta tek ben yapmistim
YanıtlayınSilEyvallah yardımlarınız için:)
YanıtlayınSilsağalun teşekkürler
YanıtlayınSilAllah sizden razı olsun. Adamsınız
YanıtlayınSilSÜPER YA ADAMSINIZ
YanıtlayınSilAdamın en saglamısin
YanıtlayınSilelinize kolunuza sağlık
YanıtlayınSilTŞK.. SAĞOLUN
YanıtlayınSilöncelikle selamünaleyküm arkadaşlar ben dj dikkat
YanıtlayınSil☺☻♥♦♣♠•◘○◙♂♀♪♫☼►◄↕‼¶¶$¶¶¶☻0¶¶¶¶☻0
YanıtlayınSileyvallah
YanıtlayınSilçok tşk yanlışlarımı anladım
YanıtlayınSilEyvallah ciğerim
YanıtlayınSilKendim yaptıktan sonra kontrol ettim, hepsi doğru! Mükemmelim, mükemmelsiniz x-) (h)
YanıtlayınSilYorum Gönderme
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.