SESSİZ GEMİ ŞİİRİNDEKİ AHENK UNSURLARI
Yahya Kemal'in ünlü "Sessiz Gemi" şiirinde ahenk unsurları kafiye, redif , aruz ölçüsü , aliterasyon , asonans ve her türlü ses benzerliğidir.
Ölçü : Şiirde aruz ölçüsü kullanılmıştır.
Şiirin aruz kalıbı : Mef û lü Me fâ î lü Me fâ î lü Fe û lün
Ritim : Aruz ölçüsüyle sağlanmştır.
Şiirin aruz kalıbı : Mef û lü Me fâ î lü Me fâ î lü Fe û lün
Ritim : Aruz ölçüsüyle sağlanmştır.
Şiirde zengin bir kafiye redif örgüsü vardır. Ahenk hem aruz ölçüsü hem de kafiye rediflerle zenginleştirilmiştir. Ayrıca şiir iç ahenk bakımından da zengindir.
Bazı ses ve sözcükler tekrar edilerek bu zenginlik sağlanmıştır.
Birinci beyitte gemi- giden, günü –gelmişse sözcüklerinde g sesi tekrar edilmiş.
İkinci beyitte yolcusu- yol, yokmuş sözcüklerinde “y “ sesi tekrar edilmiş.
Diğer beyitlere bakıldığında onlarda da bu iç zenginliğin olduğu görülecektir. Yahya Kemal, şiirde musikiyi en iyi işleyen şairlerimizdendir.
Kafiye ve redifleri
Artık demir alma günü gelmişse zaman dan, -dan ;redif -man ; zengin kafiye
Meçhûle giden bir gemi kalkar bu liman dan.
Hiç yolcusu yokmuş gibi sessizce alır y-ol; -ol ; tam kafiye
Sallanmaz o kalkışta ne mendil ne de bir k-ol.
Rıhtımda kalanlar bu seyâhatten el-em-li, -li ; redif -em; tam kafiye
Günlerce siyah ufka bakar gözleri n-em-li,
Bîçare gönüller! Ne giden son gemi-dir bu! -dir bu ; redif -emi ; zengin kafiye
Hicranlı hayâtın ne de son mâtemi-dir bu!
Dünyâda sevilmiş ve seven nâfile b-ekler; -ekler ; zengin kafiye
Bilmez ki giden sevgililer dönmiyec- ekler.
Bir çok gidenin her biri memnun ki yer-inden, -inden ;redif -er ; tam kafiye
Bir çok seneler geçti; dönen yok sefer-inden.
çok teşekkürler
YanıtlayınSilYorum Gönderme
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.