Çoban Çeşmesi şiirinin tahlili , kafiye,redifleri ,ölçüsü ,ses akışı , ritim , aliterasyon ,asonans incelemesi (ilk kez burada)

Bu yazımızda Beş Hececilerin en ünlü şairi Faruk Nafiz Çamlıbel'in ÇOBAN ÇEŞMESİ şiirindeki kafiye ve redifleri inceleyecek , aşağıdaki soruları cevaplayacağız... SORULARIN CEVAPLARINI ŞİİRDEN SONRA , ŞİİRİN KAFİYE VE REDİFLERİNİ İSE HER DÖRTLÜK SONRASINDA GÖREBİLİRSİNİZ...
www.edebiyatfatihi.net yayın editörü tarafından hazırlandı...



a.  Şiir hangi ölçü ile yazılmıştır?
b.  Şiirde kafiye var mıdır?
c.  Şiirde ses akışı hangi ögelerle oluşturulmuştur?
ç.  Şiirde ritim nasıl sağlanmıştır?
d.  Şiirde redif, iç kafiye, aliterasyon, asonans gibi ses benzerliklerinden nasıl yararlanılmıştır?
e.  Şair, şiirinde belli bir söyleyiş tarzı oluşturmuş mudur?

ÇOBAN ÇEŞMESİ

a-Derinden derine ırmaklar ağlar,
b-Uzaktan uzağa çoban çeşmesi,
a-Ey suyun sesinden anlayan bağlar,
b-Ne söyler şu dağa çoban çeşmesi

"ağlar" tunç uyak
"-a çoban çeşmesi" REDİF , "ağ" tam uyak


c-Gönlünü Şirin’in aşkı sarınca
c-Yol almış hayatın ufuklarınca,
c-O hızla dağları Ferhat yarınca
b-Başlamış akmağa çoban çeşmesi…

"-ınca" redif  , "-ar" tam uyak

d-O zaman başından aşkındı derdi,
d-Mermeri oyardı, taşı delerdi.
d-Kaç yanık yolcuya soğuk su verdi,
b-Değdi kaç dudağa çoban çeşmesi!

"-erdi" zenin uyak


e-Vefasız Aslı’ya yol gösteren bu,
e-Kerem’in sazına cevap veren bu,
e-Kuruyan gözlere yaş gönderen bu…
b-Sızmadı toprağa çoban çeşmesi.

"-en bu" redif , "er" tam uyak

Leyla gelin oldu, Mecnun mezarda,
Bir susuz yolcu yok şimdi dağlarda.
Ateşten kızaran bir gül arar da,
Gezer bağdan bağa çoban çeşmesi.

"arda" ZENGİN UYAK (UYARI : arar da sözcüğünden sonra "da" bulunma hali değil bağlaçtır , I.ve II.dizedeki "da" ile aynı görevde değildir.

Ne şair yaş döker, ne aşık ağlar,
Tarihe karıştı eski sevdalar:
Beyhude seslenir, beyhuda çağlar
Bir sola, bir sağa çoban çeşmesi!…

"lar " zengin uyak

Faruk Nafiz Çamlıbel

SORULAR
a.  Şiir hangi ölçü ile yazılmıştır?
11'Lİ HECE ÖLÇÜSÜYLE YAZILMIŞTIR. 6+5 durak sistemi vardır.
b.  Şiirde kafiye var mıdır?
yukarıda gösterilmiştir.
c.  Şiirde ses akışı hangi ögelerle oluşturulmuştur?
SES AKIŞI HECE ÖLÇÜSÜ , ALİTERASYON VE ASONANS VE KELİME TEKRARLARIYLA SAĞLANMIŞTIR.
ç.  Şiirde ritim nasıl sağlanmıştır?
RİTİM 6+5 duraklı 11'li hece ölçüsüyle sağlanmıştır.
d.  Şiirde redif, iç kafiye, aliterasyon, asonans gibi ses benzerliklerinden nasıl yararlanılmıştır?
REDİFLER GÖSTERİLMİŞTİR. DİZE SONLARINDAKİ AYNI GÖREVDEKİ EK VE KELİMELERLE REDİF YAPILMIŞTIR. ALİTERASYON VE ASONASTAN D AFAYDALANILMIŞTIR. ÖRNEĞİN İLK DÖRTLÜKTE "N" SESLERİYLE ALİTERASYON "A" SESLERİYLE ASONANS YAPILMIŞTIR.
e.  Şair, şiirinde belli bir söyleyiş tarzı oluşturmuş mudur?
Evet oluşturmuştur , şiirin teması söyleyiş tarzının belirleyen en önemli unsurlardandır .Ayrıca kullanlan ahenk ögeleriyle de şiirinde bütününde belli bir sisteme bağlı söyleyiş tarzı oluşturulmuştur.www.edebiyatfatihi.net 

Hiç yorum yok


Yorumunuz için şimdiden teşekkürler...Blogger'da bir hesabınız yoksa ''Anonim'' veya ''Adı/Url'' bölümünü seçerek kolayca görüşlerinizi belirtebilirsiniz...

Blogger tarafından desteklenmektedir.