8 Ara 2014

10.SINIF TÜRK EDEBİYATI NOVA YAYINLARI CEVAPLARI,SAYFA 104

Reklamlar

Sayfa 104
İlim, ilim bilmektir
İlim kendin bilmektir
Sen kendini bilmezsin
Ya nice okumaktır
Yunus Emre
1. Yunus Emre’ye ait yukarıdaki dörtlükte geçen “bilmek” ve “ilim” kelimelerinin anlamlarını açıklayınız.
Yunus Emre, bu dizelerde, ilim tahsil etmenin amacının, kendini bilmek olduğunu ifade etmek istemiştir.
“Bilmek” davranışlarının farkında olmak ve bilinçlenme anlamına gelir. İnsanın çevresiyle ilişkiye geçebilmesi için kendisinin kim olduğunu bilmesi gerekir. Yani kişi, neleri yapıp neleri yapamayacağı konusunda bir fikre sahip olmalıdır. Burada kendini bilmek, doğru ilişkiler içinde bulunmak olarak da anlaşılabilir.
Yine bizim geleneğimizde nakledilen bir söze göre “kendini bilen, Rabbi’ni bilir”. Buna göre kendimizi bildiğimizde, Rabbimiz’i de bilme imkânına kavuşuruz. Yunus Emre’nin bir mutasavvıf olduğunu dünürsek şiirdeki “bilmek”in bu anlamda kullanılmış olma ihtimali daha yüksektir.
Bu “bilmek” de ilimle mümkündür. Burada “ilim” hakikat anlamında kullanılmıştır. Bu
hakikat ise “Allah’ı Bilme”dir. O’nun emir ve yasaklarını bilmek, uygulamak ilmidir. Bu da Allah’ın,yüce kitabında uymamızı istedikleri ve Peygamberimizin (sav) yaşamında uydukları ilimdir.
2. İnsan neden bilgi sahibi olmak ister? Bilgili insana toplumun bakışı nasıldır? Açıklayınız?
İnsanın bilgi sahibi olmak istemesinin değişik sebepleri olabilir. Mesela, eski çağlarda Nil nehrinin belli dönemlerde taşması sonucu tarım alanları zarar görüyordu. Bu belli dönemleri belirlemek için insanlar uğraştı ve edindiği bilgilerle ilk takvimi oluşturdular. Burada tabiat üzerinde hâkimiyet kurmak için bu bilgiyi öğrendiklerini söyleyebiliriz.
Bir başka sebep insanın fıtratında var olan meraktır. Merak, öğrenme açlığı oluşturur ve bu açlığı gidermek için insan öğrenir ve bilgi sahibi olur.
Yine bireyin topluma tutunma yolu olarak bilgi sahibi olmayı tercih etmesi de bir sebep olarak kabul edilebilir. Toplum bilgiye değer veriyor ve bilgi sahibi olan kişilere saygı duyuyorsa bu role sahip olmak isteyen kişi de bilgi sahibi olmak isteyecektir.
Bilgili insana toplumun bakışı, o toplumun kültürü ile ilgilidir. Çünkü tarih, “dünya dönüyor” dediği için mahkûm edilen insanlara şahit olmuştur. Onun için bu soruya “Modern toplumlarda bilgili insana toplumun bakışı nasıldır?” sorusuymuş gibi cevap verelim.
Modern toplumlarda bireyler, birlikte yaşamanın bir gereği olarak iş paylaşımı yapmış
durumdadır. Her birey üzerine düşen görevi hakkıyla yapma gayreti içinde olur. Bu bireylere toplum saygı duyar ve yaptıkları işe de değer verirler. Yaratılmışların en şereflisi (eşrefi mahlukat) olan insana da bu yakışır.

3. Tasavvuf, konu olarak ilahî aşkı işlemektedir. İlahî aşkın yanında bir de maddi aşk yer alır. İlahî aşka geçişte maddi (mecazi) aşk da önemlidir. Eskiler aşklarını daha çok sembolik ifadelerle ve şiir biçiminde dile getirirlerdi. Bugünün insanı için aşk ne anlama gelmektedir ve insanlar aşklarını hangi yollarla dile getirmektedirler? Düşüncelerinizi sözlü olarak ifade ediniz.

Günümüzde aşk denince daha çok karşı cinse duyulan aşk anlaşılır. Soruyu bu eksende ele

alıp cevaplamaya çalışalım.
Aşkı dile getirmek bir iletişimde bulunmayı gerektirir. Günümüzde âşık olan kişi (gönderici)
aşkına (alıcı), aşkını (mesajını) ileteceği yollar (kanal) artmış durumdadır. Eskiden haber gönderilir mektup yazılırken şimdi e­posta, mesaj, whatsapp, yüz yüze konuşma vb. gibi birçok kanal var.

4. İranlı şair Feridüddin­i Attar tarafından kaleme alınan Mantıku’t­Tayr isimli eseri Gülşehrî Türkçeye uyarlamıştır. “Kuşların dili” anlamına gelen ve mesnevi tarzında yazılmış olan bu eserin içinde tasavvufi hikâyeler yer alır. Ayrıca eser, yazıldığı dönemin Türkçesini göstermesi bakımından da oldukça önemli bir yere sahiptir. Eserin mesnevi nazım şekli ile yazılmasının nedeni ne olabilir?
Araştırmalarınızdan da yararlanarak düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Gülşehrî, Mantıku’t­tayr adlı eserini Fars edebiyatının büyük şairi Feridüddin­i Attar’ın aynı adı taşıyan eserinden almış ve tercüme etmiştir. O bu tercümede serbest davrandığı gibi eserin yapısını da değiştirmiştir. Hemen hemen kendi gönlünce yaptığı bu değişikliklerde iç yapı asıl olarak değişmese de, özellikle hikâyelerde farklı bir tutum izlemiştir. Şair, Attar’daki hikâyelerin yerinebaşka hikâyeler koymuştur. Koyduğu bu hikâyelerin bir kısmını değişik kaynaklardan almış, birkısmını da kendi yazmıştır. Bu bakımdan Gülşehri Türk edebiyatında ilk hikâye yazarı olarak karşımıza çıkar.
Bu noktadan hareketle eserin mesnevi nazım şekli ile yazılmasının sebepleri:
 Eser, temelde tercüme bir eser olduğu için orijinal eserin iç yapısına sadık kalması,
 Eserin üretildiği dönemde, hikâye yazmaya uygun türün mesnevi olması,



10. sınıf edebiyat kitabı cevapları, 2016-2017  10. sınıf nova yayınları edebiyat kitabı cevapları sayfa , 2016-2017 nova yayıncılık 10.sınıf edebiyat cevapları SAYFA, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151,  152, 153, 154, 155, 156,, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181, 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194, 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201, 202, 203, 204, 205, 206, 207 208, 209, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 218, 219, 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 235, 236, 237, 238, 239, 240, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 247, 248, 249, 250, 251,  252, 253, 254, 255, 256, 257, 258, 259, 260, 261, 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297, 298, 299,  ve diğer Ders Kitabı sayfalarına buradan göz atabilirsiniz.

Artikel Terkait

Yorumları Göster
Yorumları Gizle

9 yorum

cewap lazım cevap hadiyin yaa

Cevaplar nerde yayınlayın lutfen

Link bos lutfen ozen gosterin

Güzel ama cevalar uzun :DSFA Eriniyom :d

çokk teşekkür ederim ödevimde yardımcı oldunuz sağolun :)

Çok teşekkür ederim ödevime çok yardımcı oldunuz.:-D

Cok acik cevaplar tesekkurler

Cok acik cevaplar teskkur ederim😊😁😁

Cok acik cvplar tesekkur ederim😆😛

YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...

1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4) Yorumunuza emoji eklemek için "Emoticon" butonuna tıklayın.
5)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.


EmoticonEmoticon

Edebiyat yazılılarında başarınızı artırın, kanalımıza abone olun!