SEZAİ KARAKOÇ EDEBİ KİŞİLİĞİ-ESERLERİ MADDELER HALİNDE
Sezai Karakoç (1933-....)
Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye bölümünden mezun oldu.
Sezai Karakoç (1933-....)
Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Maliye bölümünden mezun oldu.
İstanbul'da Diriliş Yayınları ve Diriliş Dergisi'ni kurdu.
2006 yılında Kültür Bakanlığı özel ödülü ile ödüllendirildi.
Edebi Kişiliği - Sanat Anlayışı:
2006 yılında Kültür Bakanlığı özel ödülü ile ödüllendirildi.
Edebi Kişiliği - Sanat Anlayışı:
Şiirlerinde önceleri II. Dünya Savaşı sonunda Avrupa'da görülen şiir akımlarının izleri görülür.
İkinci Yeni şairleri ile aynı dönemde ve aynı yayım organlarında şiir yayımlamaya başlamış olması ile bu akımın şairlerinden sayılmıştır.
Oysa şiirsel duyarlığa verdiği önem dolayısıyla daha o zaman bu şairlerden ayrı bir yol izlemektedir.
Bu dönem şiirlerinde anne, sevgi, çocuk, ölüm vb. kavram ve belirgin bazı hayaller çerçevesinde toplanır.
İkinci Yeni şiir anlayışını geleneğe, İslam düşüncesine bağlayan şairdir.
Türk şiirini metafizik bir esasa oturtan şair Sezai Karakoç'tur. Sezai Karakoç, bunu modern şiirin diliyle yapmıştır.
İkinci Yeni şairleri ile aynı dönemde ve aynı yayım organlarında şiir yayımlamaya başlamış olması ile bu akımın şairlerinden sayılmıştır.
Oysa şiirsel duyarlığa verdiği önem dolayısıyla daha o zaman bu şairlerden ayrı bir yol izlemektedir.
Bu dönem şiirlerinde anne, sevgi, çocuk, ölüm vb. kavram ve belirgin bazı hayaller çerçevesinde toplanır.
İkinci Yeni şiir anlayışını geleneğe, İslam düşüncesine bağlayan şairdir.
Türk şiirini metafizik bir esasa oturtan şair Sezai Karakoç'tur. Sezai Karakoç, bunu modern şiirin diliyle yapmıştır.
"Mona Rosa" adlı şiiri ona büyük ün kazandırır. Eser, edebiyatımızın çağdaş anlamda "Leyla ve Mecnun"u sayılır.
O, Batı edebiyatını da iyi incelemiş bir şairdir.
Modern sanattaki soyutlamanın İslam anlayışına uygun olduğu düşüncesindedir ve şiirlerini bu yönde geliştirmiştir.
Karakoç, geleneksel şiire de yaklaşır, ancak dili farklıdır. O, modern şiirin diliyle şiirlerini yazmıştır.
Ona göre şair, şiiri soyutlamada bırakırsa eksik bırakmış olur, tamamlaması için şairin tekrar somutlaştırması yani soyutlaştırdığı şeyi tekrar bir bağlama oturtması gerekir.
Başlangıçta biçime daha fazla önem verirken iyice yakın göründüğü İkinci Yeni'den gittikçe uzaklaşmış, düşünceyi öne almış, düz anlatıma yönelmiştir.
Ona göre şairde kendi olabilmesinin biricik yolu, değişmek, başkalaşmaktır.
Evren şaire bir fildişi kule olmalı; şafakta kaybettiği güvercinleri, şair, bir ikindide bulabilmeli.
Eser, şairini sevinçle titretmeli. Şair, eserini sevmeli. "Beni andırıyor, ah, beni o." demeli.
1960 yılından sonra Sezai Karakoç'un şiiri, asıl oluşum yolunu bulmuştur.
"Köpük" şiiri ile başlayan bu oluşumun özelliği, geçmişteki kültürümüzün ürünlerini çağdaş şiir biçimi ve anlayışı içinde yeniden yorumlama olarak tanımlanabilir.
Modern sanattaki soyutlamanın İslam anlayışına uygun olduğu düşüncesindedir ve şiirlerini bu yönde geliştirmiştir.
Karakoç, geleneksel şiire de yaklaşır, ancak dili farklıdır. O, modern şiirin diliyle şiirlerini yazmıştır.
Ona göre şair, şiiri soyutlamada bırakırsa eksik bırakmış olur, tamamlaması için şairin tekrar somutlaştırması yani soyutlaştırdığı şeyi tekrar bir bağlama oturtması gerekir.
Başlangıçta biçime daha fazla önem verirken iyice yakın göründüğü İkinci Yeni'den gittikçe uzaklaşmış, düşünceyi öne almış, düz anlatıma yönelmiştir.
Ona göre şairde kendi olabilmesinin biricik yolu, değişmek, başkalaşmaktır.
Evren şaire bir fildişi kule olmalı; şafakta kaybettiği güvercinleri, şair, bir ikindide bulabilmeli.
Eser, şairini sevinçle titretmeli. Şair, eserini sevmeli. "Beni andırıyor, ah, beni o." demeli.
1960 yılından sonra Sezai Karakoç'un şiiri, asıl oluşum yolunu bulmuştur.
"Köpük" şiiri ile başlayan bu oluşumun özelliği, geçmişteki kültürümüzün ürünlerini çağdaş şiir biçimi ve anlayışı içinde yeniden yorumlama olarak tanımlanabilir.
ESERLERİ
ŞİİR:
- Körfez (1959)
- Şahdamar (1962)
- Hızırla Kırk Saat (1967)
- Sesler (1968)
- Taha'nın Kitabı (1968)
- Kıyamet Aşısı (1968)
- Gül Muştusu (1969)
- Zamana Adanmış Sözler (1970)
- Şiirler (1975)
- Ayinler (1977)
- Leyla ile Mecnun (1981)
- Ateş Dansı (1987)
- Alınyazısı Saati (1989)
DENEME-İNCELEME:
- Yunus Emre (1965)
- Yazılar (1967)
- İslamın Dirilişi (1967)
- İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü (1967)
- Mehmet Akif (1968)
- Mağara ve Işık (1969)
- Edebiyat Yazıları 1 (1982)
- Edebiyat Yazıları 2 (1986)
ÖDÜLLERİ
- 1968 Milli Türk Talebe Birliği Milli Hizmet Madalyası
- 1970 Sürgündeki Macar Yazarları Gümüş Madalya Ödülü
- 1982 Türkiye Yazarlar Birliği Hikâye Ödülü
- 1988 Türkiye Yazarlar Birliği Üstün Hizmet Ödülü
- 1991 Dünya Sanat ve Kültür Akademisi Ödülü
Yorum Gönderme
YORUM YAPARAK SORU SORABİLİR veya KATKIDA BULUNABİLİRSİNİZ...
1) Yaptığınız yorum biz onayladıktan sonra görülecektir.
2) Yazım kurallarına mümkün olduğunca dikkat ediniz.
3) Kullandığınız üslubun kişiliğinizi yansıttığını unutmayınız.
4)Yorumunuza gelecek cevabı takip etmek beni bilgilendir kutucuğunu işaretleyebilirsiniz.