Servet-i Fünun dergisi |
11. SINIF BİRYAY TÜRK EDEBİYATI KİTABI CEVAPLARI –
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ÖĞRETİCİ METİNLER
SAYFA 85-96
1. Öğretici
metinlerde dilin hangi işlevi kullanılır? Neden?
Öğretici metinlerde dil göndergesel işlevde
kullanılır.
2. Eleştirilmekten
hoşlanır mısınız? Eleştiri yapılırken nelere dikkat edilmelidir?
·
Eleştiri bir eserin veya bir kişinin
olumlu olumsuz yönlerini ele alır. Eleştiride yol göstericilik önemlidir.Eleştiri,
yapılan çalışmaların geliştirilmesi için yapılmalıdır. Eleştirilerimizi bu
hususları göz önünde bulundurarak hazırlamalıyız.
·
Eleştiri yaparken çalışmalar hakkında sadece
“iyi”, “fena değil”, “beğenmedim” ya da “kötü” gibi kısa ifadeler kullanmak
yerine daha açıklayıcı; çalışmanın üzerimizdeki etkilerini veya çalışmanın
nasıl daha iyi olabileceğini gösteren cümleler kurmalıyız.
·
Eleştirilerde kırıcı ifadelerden kaçınılmalı,
yol gösterici, aydınlatıcı, yönlendirici olunmalı
·
Eleştiriyi bir ağız dalaşı gibi algılamak
yanlıştır.
·
Eleştiride önyargılardan uzak durulmalı. Bilgi
sahibi olmadığımız bir konuyla ilgili eleştiri yapmak doğru değildir.
·
Eleştiriler yıkıcı değil, yapıcı olmalı
3. İnsanlar,
niçin gezip gördükleri yeri anlatma ihtiyacı hisseder? Divan edebiyatında bu
tür eserlere ne ad verilir?
İnsanların ilginç ve güzel buldukları yerleri gezip
görme isteği vardır. Her insan dünyada istediği her yeri gezip görme imkanını
bulamaz. İlginç ve güzel buldukları yerleri gezen kişiler, buraları diğer
insanlara anlatmak, tanıtmak, okuyucuların bu yerler hakkındaki meraklarını
gidermek için gezi yazıları kaleme alırlar. Bir yazarın yapmış olduğu bir
geziyi kaleme aldığı metinlere Gezi yazısı denir, gezi yazısının Divan
edebiyatındaki karşılığı ise “seyahatname”dir.
4. Hatırladıkça
mutlu olduğunuz bir anınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
1. metin
(Edebî Tenkit)
MAKALE-İ
EDEBİYYE Kafiye
SAYFA 88
1. Eserin
yazılış amacı nedir, yazar hangi düşünceye karşı kendi düşüncelerini ortaya
koymaktadır?
Eserin yazılış amacı, şiirde kafiyenin rolünü ortaya
koymaktır. (sorucenneti.net- alıntılarda kaynak gösteriniz)
Kafiye ve şekil kaygısının şiirdeki anlam akışını
kısıtladığı dile getirilmiş. Yazar, kafiye göz için olmalı diyenlerin
düşüncelerine karşı “kafiye kulak için olmalı” anlayışını savunuyor.
2. Menemenlizade
Mehmet Tahir’e göre kafiye kulak için mi, göz için midir? Yazar, kendi düşüncesini
hangi paragrafta açıklamaktadır?
Yazara göre kafiye kulak için olmalıdır.
(sorucenneti.net- alıntılarda kaynak gösteriniz)
3. Yazarın,
tezini öne sürdüğü bölümden sonra verilen paragraflarda neler anlatıldığını
birer cümle ile söyleyiniz. Tezin ortaya konulduğu paragraf ile diğer
paragraflar arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
Metinde geçen “Bendenizce kafiyenin sem’i için olduğu
bahse bile şayan görülmeyecek (değmeyecek) kadar zâhirdir (açıktır). Bir
müzikanın intizâmını (şarkının düzenini) müzikacıların tertibinde veya
esvaplarının yeknesak (giysilerinin tek tip) olmasında mı arayacağız? Yoksa
duyacağımız esvât-ı latîfenin (hoş seslerin) âheng-i imtizâcında (uyumunda)
mı?” paragrafı yazarın tezinin ortaya konduğu paragraftır. Bundan sonraki
paragraflarda ise kafiyenin kulağa hoş gelmesinin yeterli olacağı anlayışını
destekleyen örnek ve açıklamalar yer alıyor.
1.ETKİNLİK
a) Menemenlizade
Mehmet Tahir’in dışında Servet-i Fünûn yazarlarından kimler, eserlerinde
kafiye konusu üzerinde durmuştur?
Servet-i Fünun döneminde, Menemenlizade Mehmet Tahir
Efendi dışında Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin gibi sanatçılar da kafiye
konusunda düşüncelerini açıklamışlardır.
b) Servet-i
Fünûn yazarlarının kafiye konusundaki görüşleri ortak mıdır? Niçin?
Servet-i Fünuncular, kafiye konusunda aynı görüşe
sahiptirler, kafiye kulak için olmalıdır görüşünü benimsemişlerdir. Servet-i
Fünun sanatçıları, sanat ve edebiyat görüşleri bakımlarından uyum içinde
olmuşlardır.
4. Ana
fikrin sosyal hayatla ilişkisinin olup olmadığını belirtiniz.
Ana fikrin sosyal hayatla bir ilişkisi yoktur. Daha
çok edebiyat ve şiirle ilgilidir.
5. Kafiye
konusu, dönemin sosyal problemi midir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
Kafiye konusu dönemin sosyal problemi değildir. Edebi
bir sorundur.
6. Yazar,
hangi düşünceden hareketle kafiye konusundaki görüşlerini paylaşmak istemiştir?
Yazar, göz için kafiye düşüncesini savunan kişilerin
Servetifünun şiirini dağınıklık ve düzensizlikle suçlamalarından dolayı kendi
görüşünü açıklama ihtiyacını duymuştur.
7. Yazılış
amacı ve yazarın kafiye konusundaki görüşlerini dikkate alarak metnin
oluşmasına imkân sağlayan zihniyeti belirleyiniz.
Yazar, kafiye kulak için olmalı düşüncesini savunarak
Servet-i Fünun zihniyetini ortaya koymuştur.
8. Metin,
düzyazı türlerinden hangisine örnektir? Neden?
Metnin türü eleştiridir. Bu metinde savunulan ve karşı
çıkılan tezler vardır.
9.
Metnin dil ve anlatımını açıklık, kesinlik, yalınlık, duruluk ve sadelik
yönünden inceleyiniz. Tespitlerinizi aşağıdaki tablonun ilgili bölümüne
yazınız.
İnceleme
Ölçütleri
|
Tespitler
|
|
Tespiti Destekleyen Örnek İfadeler
|
||
İfadelerin açıklığı ve kesinliği
|
İfadeler genellikle açık ve kesin
|
Evet! Araplar neşâtı hayâta kafiye yapmazlar fakat
nazarda (görünüşte) kafiyeden mütelezziz olsun (tat alalım) diye değil.
Araplar neşâtın (t)siyle hayâtın (t)sini başka başka telâffuz ederler de onun
için.
|
Dilin sadeliği
|
Ağır bir dil, Arapça ve Farsça kelimeler oldukça
fazla
|
Bendenizce kafiyenin sem’i için olduğu bahse bile
şayan görülmeyecek (değmeyecek) kadar zâhirdir (açıktır). Bir müzikanın
intizâmını (şarkının düzenini) müzikacıların tertibinde veya esvaplarının
yeknesak (giysilerinin tek tip) olmasında mı arayacağız?
|
Anlatımın yalınlığı ve duruluğu
|
Anlatım yalın ve duru değildir. Uzun cümleler
vardır. (sorucenneti.net- alıntılarda kaynak gösteriniz)
|
Hem lafız hem ma’nâ yahut, yalnız lafız veya yalnız
ma’nâ hasebile (yönünden) muhtelif oldukları hâlde mısraların yahut
beyitlerin evâhirinde (sonunda) veya bunların evâhiri menzilesinde bulunan
(sonu kabul edilen) yerlerde telâffuzda istiklali olmamak (söyleyişte aynı
olmak) ve muayyen olan hurûf ve harekâttan (belirli harfler ve seslerden)
ibâret olmak üzere tekerrür eden (yinelenen) şeyin mecmûudur (hepsidir).
|
10. Yazarın
kafiye konusunda ileri sürdüğü görüşlerden birbiriyle çelişenler var mıdır?
Metnin tamamını ileri sürülen düşüncelerin tutarlılığı yönünden
değerlendiriniz.
Yazar, eserin ilk paragraflarından itibaren şiirde
şekilciliği eleştirmekte, anlam güzelliğinin önemine değinmektedir. Şu
paragrafta ise şiirde kafiyeli söyleyişin önemli olduğunu söyleyerek çelişkiye
neden olmuştur: “Mevzûn (vezinli) sözlerin mukaffâ (kafiyeli) dahî olmasını
gönül arzû ediyor. Bir makamda dâir olan makamât-ı musikiyyenin (musiki makamlarının)
bir ses ile karar bulmasındaki matbûiyyete (güzelliğe) sebep ne ise zahiren
(görüldüğü üzere) bundaki de odur.”
11. Metinde
sözcüklerin somut anlamlarından mı, yoruma açık soyut anlamlarından mı daha çok
faydalanılmıştır? Cevabınızı metinden örnekler vererek açıklayınız.
Sözcüklerin soyut anlamlarından daha çok
yararlanılmış.
Örnek:
...müzikacıların tertibinde veya esvaplarının yeknesak
(giysilerinin tek tip) olmasında ...âhena-i imtizâcında (uyumunda)
Neşât, hayât, muhâkemâtımı (düşüncemi)...
12. İncelediğiniz
metin, Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanmıştır. Aynı görüşteki yazarları bir
araya getiren dergilerin belirli bir okuyucu kitlesi vardır. İnsanlar niçin bir
dergiye abone olur?
İlgilendikleri alandaki (bilim, sanat, fen, teknoloji,
bilgisayar vb.) çalışmaları, gelişmeleri takip etmek için dergilere abone
olurlar.
2.ETKİNLİK
Sınıfa getirdiğiniz edebiyat veya dil dergisindeki
hangi yazılar, öğretici metin özelliğini taşır?
Dergideki öğretici metinlerin diğer metinlere oranını
söyleyiniz.
Sizce dergilerin yayımlanış amacı nedir?
ç. Öğretici metin türlerinin (makale, gezi
yazısı, söyleşi, röportaj, eleştiri vb.) gelişmesinde dergilerin rolü nedir?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Öğretici metin türleri genellikle gazete ve dergilerde
yayımlanır. Bu şekilde okura ulaşır. Dergilerde öğretici metinlerin, makale,
eleştiri, gezi, röportaj gibi türlerin en seçkin örnekleri yer alır.
13. Eserden
hareketle Menemenlizade Mehmet Tahir’in fikrî ve edebî yönüyle ilgili
çıkarımlarda bulunarak eser yazar ilişkisini belirleyiniz.
Sanatçı kulak için kafiyeyi benimsemiştir. Yazar, eski
anlayışların artık geçerli olmadığını dile getiriyor. Şiirde şekilciliğe karşı
olduğunu belirtmiş, anlam güzelliğinin önemine değinmiş. Şiirde ahengin önemli
olduğunu vurgulamış. Servet-i Fünun edebiyatının görüşlerine bağlı bir kişidir.
2. metin (Gezi Yazısı)
ONUNCU MEKTUP Kahire’den
SAYFA
90
1. Yazar, bu eseri hangi amaçla kaleme almış olabilir?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Yazar, Kahire ile ilgil izlenimlerini okuyucuyla
paylaşmak için bu eseri kaleme almış.
2. Metnin paragraflarında Kahire’nin hangi
özelliklerinden bahsediliyor?
Birinci paragraf: Mehmet Ali Paşa Camii’nden Kahire’nin görünüşü
İkinci paragraf: Gün doğumu ile birlikte Kahire sokaklarının, piramitlerin, bahçelerin görünüşü ve sokaklarda hayatın başlaması
Üçüncü paragraf: Şehir ile çölün aynı tabloda birleşmesi, mezarlıklar, siyah giysili kadınlar
Dördüncü paragraf: Tarihi kalıntılar, Hz. Musa’dan kalma harabeler, Nil Nehri’nin ışıldayan görüntüsü
Birinci paragraf: Mehmet Ali Paşa Camii’nden Kahire’nin görünüşü
İkinci paragraf: Gün doğumu ile birlikte Kahire sokaklarının, piramitlerin, bahçelerin görünüşü ve sokaklarda hayatın başlaması
Üçüncü paragraf: Şehir ile çölün aynı tabloda birleşmesi, mezarlıklar, siyah giysili kadınlar
Dördüncü paragraf: Tarihi kalıntılar, Hz. Musa’dan kalma harabeler, Nil Nehri’nin ışıldayan görüntüsü
Beşinci
paragraf: Bulak müzesinde görülenler
Altıncı
paragraf: Bulak müzesinde görülenler
Yedinci
paragraf: Bulak müzesinin verdiği manevi etki
Sekizinci
paragraf: Subra bahçesine giden yol
Dokuzuncu
paragraf: Yol kenarındaki manzara
Onuncu-on
birinci paragraf: Yol kenarındaki köşk bahçeleri, yürüyen, koşan
insanlar
On ikinci
paragraf: Subra bahçesine giriş ve Mehmet Ali Paşa’nın yadigârı
olan bu bahçenin hüzünlü hali
On üç ve on
dördüncü paragraf: Bahçeyi görmeye gelenler, insan kalabalığı
On beşinci
paragraf: Akşam vaktinin gelmesi
3.
Metinde Kahire ile ilgili hangi bilgilere yer veriliyor?
Kahire'nin, eski uygarlıkların kurulduğu büyüleyici
bir şehir olduğu anlatılıyor. Kahirede, peygamberlerden ve firavunlardan birçok
kalıntı ve mimari vardır. Nil Nehri, çöl, güneşin parlaklığı, şehrin doğal
güzelliğini oluşturan unsurlardır.
4.
Metnin türü nedir?
Metin bir gezi yazısıdır.
5.
Metnin ana düşüncesini bulunuz ve defterinize yazınız.
Metnin ana düşüncesi: Kahire doğal güzellikleri ve
kültürel özellikleriyle görülmeye değer bir şehirdir.
SAYFA 91
6. İkinci bölümde
anlatılanlar, dönemin sosyal hayatı ile ilgili hangi bilgileri içermektedir?
Metnin oluşmasına imkân sağlayan zihniyeti belirtiniz.
İkinci bölümde daha
çok Osmanlı hidivlerinin bıraktığı eserler üzerinde durulmuştur. Osmanlıdan
kalan köşkler, bahçeler yazarı hüzünlendirmiştir. Osmanlının eski ihtişamı
artık yoktur. Osmanlının hatıraları eski ihtişamlı günleri hatırlatır.
7. Yazarın
anlatımında realizmin mi, romantizmin mi etkisi göze çarpmaktadır? Cevabınızı
metinden vereceğiniz örneklerle destekleyiniz.
Yazarın doğa
betimlemelerinde öznel bir üslubunu görüyoruz. Bu nedenle betimlemelerde
romantizmin etkisinde olduğu görülüyor.
Örnek:
"Güneş,
hiçbir renk belirtisi ile gökyüzünde bir doğma belirtisi göstermeksizin,
"Cebel-i Mukattam” arkasındaki ufkun kenarından parlayarak bütün havayı
altın bir sonsuzluk ateşiyle parlatıyor. Şehir üzerinde, nazik bir uyku
sersemliği gibi titreyen şefaf bir buğu, ansızın eriyor. Semanın gül renkli
doğuşu ile sonraki parlak rengi arasında ancak birkaç küçük dakika
geçebiliyor.”
8. Metnin dil ve
anlatımını açıklık, kesinlik ve sadelik yönlerinden değerlendiriniz.
Metin; açık, sade,
duru, yalındır.
9. Yazar, anlatımda
somut ifadeleri mi, soyut kavramları mı kullanmıştır? Nasıl?
Anlatımda soyut ifadelere daha çok yer verilmiştir: “Hayat uyanıklığının yaygarası, yaşam ezgisi, Cize'nin bir taze gülüşle dolu bahçeleri, ışık bolluğu, toprağın ve ışığın salonu, ışığın büyüsü, fikrimde kalan perişan şeyler” gibi daha birçok kelime grubunda yazar gerçekleri kendi algılayış biçimine göre soyutlaştırırmıştır.
10. Divan
edebiyatındaki seyahatname geleneğiyle bu metnin ilişkisini belirleyiniz.
Her ikisi de gezi
yazısıdır.
11. Cenap
Şehabettin, 1897’de sağlık müfettişi olarak Cidde’ye giderken tuttuğu yolculuk
notlarını Servet-i Fünûn dergisinde on yedi mektup hâlinde yayınlamıştır. Bu
notlar, 1909 ve 1925 yılında kitap olarak basılmıştır.
Okuduğunuz metin,
bu mektupların onuncusudur. Eserin okuyucuyla buluşmasında Servet-i Fünûn
dergisinin rolü nedir?
Bu gezi yazısını
Servet-i Fünun dergisi okuyucuyla buluşturmuştur. Dergi, bu metinle Edebiyat-ı
Cedide topluluğunun sanat anlayışını okuyucunun anlamasını sağlamayı
amaçlamıştır.
3.ETKİNLİK
a) Servet-i
Fünûn sanatçılarının edebiyatımıza getirmek istedikleri yenilikleri anlatan
yazılardan birkaçını arkadaşlarınızla paylaşınız.
b) Yazılarda
anlatılan ortak yenilikleri maddeler hâlinde defterinize yazınız.
Eserden
hareketle Cenap Şehabettin’in fikrî ve edebî yönüyle ilgili çıkarımlarda
bulunarak eser yazar ilişkisini belirleyiniz.
3. metin (Hatıra)
SERVET-İ FÜNÛN
SAYFA 94
1. Hüseyin
Cahit Yalçın, bu eseri niçin yazmıştır?
Hüseyin Cahit
Yalçın, Servet-i Fünun dergisine katılışını ve o dönemde dergi çıkarmanın
zorluklarını anlatmak amacıyla bu eseri yazmıştır.
2. Servet-i
Fünûn, hangi olayla edebiyat dergisi hâline gelmiştir?
Derginin yazı
işleri müdürlüğüne Tevfik Fikret’in getirilmesiyle
3. Metinde
Servet-i Fünûn yazarı olarak adı geçen edebiyatçılar kimlerdir, onları bir
araya getiren ortak özellikleri nelerdir?
Metinde Servetfünûn
yazarı olarak adı geçen edebiyatçılar:
Cenap Şahabettin,
Tevfik Fikret, Ahmet Şuayip, Mehmet Rauf, Halit Ziya Uşaklıgil, Haşan Cavit
adındaki genç yazarladır.
Bu yazarları bir
araya getiren ortak özellik, sanat anlayışları ve düşünceleridir.
4. Metni
oluşturan paragraflar, hangi isim veya olayın etrafında birleşmiştir?
Açıklayınız.
Servet-i Fünun
dergisinin işleyişi, Halit Ziya’nın romancılığı, Yeni Mecmua adlı derginin
hazırlanış aşaması ve basılmadan yasaklanması
5. Metnin ilk
cümlesinden son cümlesine değin eserde sözü edilen temel düşünceyi
belirleyiniz.
Servet-i Fünun
edebiyatının karşılaştığı zorluklar
6. Yazar,
yaşadığı dönemin sosyal ve siyasi hayatıyla ilgili hangi bilgileri veriyor? Ana
düşüncenin şekillenmesinde dönemin gerçekliği ve zihniyeti ne kadar etkili
olmuştur? Açıklayınız.
Yazarlar üzerindeki
baskıların arttığı
Toplumda padişah
karşıtlığının yayıldığı
Yönetime karşı
olanların görevlerinden alındığı
Tanzimat
yazarlarının Servetifünuncuları acımasızca eleştirdiği
Toplumda
ispiyonculuğun yaygınlaştığı
O dönemdeki bu
durumlar, Servet-i Fünun sanatçılarının işini zorlaştırmaktadır.
7. Metinde
sosyal problemlere çözüm aramak veya halkı herhangi bir konuda bilinçlendirmek
kaygısı sezilebiliyor mu? Yazar, “Sanat, sanat içindir.”, “Sanat, toplum
içindir.” Düşüncelerinden hangisine bağlı kalarak bu metni kaleme almıştır?
Açıklayınız.
Metinde siyasi
baskıların artması, edebiyatçıların istedikleri gibi yazamaması gibi sosyal
problemler dile getirilmiş ancak bunlara çözüm önerileri getirilmemiştir. Buna
da gerek yoktur. Çünkü bu yazı anı türündedir ve olayların yaşandığı dönem ile
yazıldığı dönem farklıdır. Bu yazı Cumhuriyet döneminde yazılmıştır. Bu sebeple
yazarın sanat anlayışı hakkında net bir sonuca varamayız.
8. Eserde adı geçen
dergileri tahtaya yazınız.
Eserde adı geçen
dergiler: Mâlumât, Servetifünun, Larousse, Yeni Mecmua, Hazine-i Fünun
9. Hüseyin
Cahit Yalçın ve arkadaşları, niçin yeni bir dergi çıkarmayı istemektedir?
Yazar, Servet-i
Fünun’da haftada bir kez yazmayı yetersiz görmüş, Avrupai tarzda bir dergi
çıkarmayı amaçlamıştır.
10. Metnin
dilini açıklık, kesinlik, sadelik yönünden değerlendiriniz.
Metnin dili, açık,
kesin, sadedir.
11. Eserde geçen
günlük konuşma diline ait kelimelerle kavram ve terimleri belirleyerek
defterinize yazınız. Metnin türünü dikkate alarak eserde kullanılan dilin
Servet-i Fünûn Dönemiyle ilişkisini söyleyiniz.
Metnin ilk iki
paragrafını ifadelerin soyut veya somut oluşu yönünden inceleyiniz. Anlatımda
hangi tür ifadelerin daha çok kullanıldığını arkadaşlarınızla tartışınız.
Ulaştığınız sonucu nedeniyle birlikte defterinize yazınız.
Konuşma diline ait
kelimelere örnekler: okul, yazı işleri, taraf tutmak, saldırmak, palavracılık,
hayran olmak, alçakgönüllülük…
Eserde geçen kavram
ve terimler: Edebiyat, şiir, dergi, hikaye, gazete, roman…
Metin anı yazısı
olduğu için S.F. dönemine ait günlük konuşma diline ait kelimelerin yanında
kavram ve terimlere de yer verilmiştir.
12. Metinde
anlatılanlardan yola çıkarak 1896’dan 1901’e kadar Servet-i Fünûn dergisinin
edebiyat dünyasındaki rolü ve önemi hakkında kısa bir yazı yazınız.
Servet-i Fünûn
dergisi edebiyatımızın batılılaşma sürecini tamamlayıp olgunlaşmasını sağlayan
sanatçılar yetiştirmiştir. Halit Ziya romanda, Tevfik Fikret şiirde, Hüseyin
Cahit eleştiride, Cenap Şahabettin ise şiir, anı ve gezide kendilerinden önceki
sanatçıların ulaşamadıkları bir seviyeye yükselmişlerdir.
13. Metnin ana
düşüncesi, aynı dönemde yazılan diğer eserlerde de ele alınmakta mıdır? Neden?
Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Hayır, o dönemdeki
baskıcı ve sansürcü anlayıştan dolayı
14. Hüseyin Cahit
Yalçın’ın fikrî ve edebî yönüyle ilgili çıkarımlarınızı maddeler hâlinde
defterinize yazınız.
15. Eserin türünü
dikkate alarak eserle yazar arasında nasıl bir ilişki olduğunu söyleyiniz.
YORUMLAMA-GÜNCELLEME
Kitabınızın 34.
sayfasındaki “Hürriyet” adlı öğretici metin örneği ile bu bölümde incelediğiniz
Servet-i Fünûn Dönemine ait üç metni (Makale-i Edebiyye, Onuncu Mektup,
Servet-i Fünûn) dil, kavramların soyut veya somut oluşu, yazılış amacı, ana
düşünce ve anlamın verilişi bakımlarından karşılaştırınız. Metinlerin benzer ve
farklı yönlerini verilen tabloya yazınız.
|
Hürriyet
|
Makale-i Edebiyye
|
Onuncu Mektup
|
Servet-i Fünûn
|
|
|
|
|
|
Dil
|
Açık ve sade bir
dii
|
Ağır ve süslü bir
dil
|
Sanatsal bir dil
|
Açık, sade, kesin
bir dil
|
Kavramların soyut
veya somutluğu
|
Soyut kavramlar
fazla
|
Soyut kavramlara
ağırlık verilmiştir.
|
Somut kavramlar
soyutlaştırılarak verilmiştir.
|
Somut kavramlara
ağırlık verilmiştir.
|
Yazılış amacı
|
Öğretmek,
bilgilendirmek
|
Düşündürmek, benimsetmek
|
Öğretmek, izlenim
kazandırmak
|
öğretmek,
bilgilendirmek
|
Ana düşünce
|
Hürriyet bir
milletin en önemli ihtiyaçlarındandır.
|
Kafiye kulak için
olmalıdır.
|
Kahire, zengin
bir tarihi ve doğal yapıya sahiptir.
|
Servetifünun
sanatçıları zor bir süreç yaşamışlardır.
|
Anlamın verilişi
|
Açıklayıcı
anlatım
|
Açıklayıcı,
örnekleyici anlatım
|
Açıklayıcı ve
betim- leyici anlatım
|
Açıklayıcı
anlatım
|
1. İncelediğiniz
üç metnin anlatımında sanat ve hüner endişesi ile açık, sade ifadeden
uzaklaşılmasının nedeni nedir?
Servet-i Fünun
sanatçıları anlatımın düz ve basit olmasına karşı çıkıp edebi bir üslup
kullanmayı tercih ettikleri için
2. İncelediğiniz
metinlerden hareketle “edebî tenkit, gezi yazısı, hatıra” türlerinin
özelliklerini defterinize sıralayınız.
6.ETKİNLİK
a)
Servet-i Fünûn edebiyatı ile ilgili ikişer soru hazırlayarak size sorması için
bunları öğretmeninize veriniz. Öğretmeninizin sorduğu soruları cevaplayınız.
b)
Sorulara verdiğiniz doğru cevaplardan hareketle Servet-i Fünûn edebiyatı
öğretici metinlerinin genel özelliklerini maddeler hâlinde defterinize yazınız.
DEĞERLENDİRME
1. Servet-i
Fünûn Döneminde öğretici metinlerin hangi türlerinde eser verilmiştir?
Eleştiri, gezi,
anı, mektup
2. Aşağıdaki
cümlelerin başına yargı doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
( D ) Recaizade
Mahmut Ekrem, Servet-i Fünûn şairlerinin örnek aldığı Tanzimat sanatçısıdır.
(D ) Servet-i
Fünûncular, Batıcılık akımıyla çelişkiye düşmüşlerdir. (emin değilim.)
(Y ) Servet-i
Fünûncular, düz yazıyı toplumun aydınlatılması yolunda en önemli öge olarak
kabul etmişlerdir.
3. Aşağıdaki
cümlelerde bulunan noktalı yerlere doğru sözcükleri yazınız.
“Hac Yolunda” adlı
eser gezi türündedir.
Edebî eleştiri türü Servet-i
Fünun Döneminde gelişmiştir.
Servet-i Fünûn
sanatçıları “Kafiye kulak içindir.”
görüşünü savunur.
Servet-i Fünûn
Dönemi öğretici metinlerinde sanatlı ve ağır bir dil kullanılır.
4. O güne kadar
yazınımızda anı, yazınsal değerde tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın
kurucusu sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem
yazınsal hem siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk
yılı kapsayan ilk beş cildine “Kırk Yıl” adını vermiştir.
Bu parçada
aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir?
A. Hüseyin
Rahmi Gürpınar
B. Recaizade
Mahmut Ekrem
C. Yakup Kadri
Karaosmanoğlu
D. Reşat Nuri
Güntekin
E. Halit Ziya
Uşaklıgil
(ÖYS-1993)
CEVAP: E
5. Tanzimat Dönemi
şairlerinden Recaizade Mahmut Ekrem’in çevresinde toplanan gençler, artık kendi
başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların
arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.
Paragrafta sözü
edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir?
Servet-i Fünûn;
Halit Ziya, Mehmet Rauf
Malumat; Hüseyin
Cahit, Ahmet Rasim
Genç Kalemler;
Halit Ziya, Ömer Seyfettin
Servet-i Fünûn;
Samipaşazade Sezai; Hüseyin Cahit
Malumat; Mehmet
Rauf, Hüseyin Rahmi
(ÖYS-1988)
CEVAP: A
6. Servet-i
Fünûn Dönemi öğretici metinlerinde hangi temalar işlenir?
Sanat ve edebiyat
ile ilgili konular, gezi yazılarında sanatçılar, kişisel zevk ve beğenilerini
dile getirmiş.
İyiki varsınız.Teşklr
YanıtlaSilçok teşekkür ederim emeği geçen herkese teşekkürler
YanıtlaSilçokkk tşklerr
YanıtlaSilallah hepinizden razı olsun...
YanıtlaSilçok saolun;)
YanıtlaSildevamı ne zaman
YanıtlaSilDevamı logonun altındaki 11.sınıf sekmesindeki Biryay Edebiyat kitabı cevaplarında var...http://edebiyatfatihi.blogspot.com/p/11sinif.html
Silderslere katılmamda çok faydası oluyor bu cevapların, emeğiniz büyük, teşekkürler...
YanıtlaSilteşekkürler çok yardımcı oldunuz...
YanıtlaSilYAAAVVV 160 A KADAR VERSENİZE
YanıtlaSil